View Single Post
Sitat av Stinson Vis innlegg
"God is not great" er i auga mine ein ganske barnslig bok, og folk som prøver å motarbeide religion er like trangsynte som dei som faktisk trur. Viss du ynskjer å lære noko om deg sjølv som person tilrår eg bøkane til Frank Kafka. Kafka er ein tysk forfattar som levde for omtrent 100 år sidan, og bøkane hans er vanskelege; men svært, svært bra!

Viss du er så intellektuell veit du vel kven John Locke er, og då bør du òg lese "A Letter Concering Toleration" og "Some Thoughts Concerning Education. Ikkje akkurat påskekrim, men absolutt verd tida!
Vis hele sitatet...
Jeg føler jeg må hoppe inn i denne tråden.

"God is not great" er en velskrevet bok som kan gi mye til en person som ønsker å rettferdiggjøre sin skepsis mot etablert religion (for det gjør den). Boken er ment som en kritikk av religiøse doktriner, for dem som ikke er inneforstått med hvilken destruktiv rolle disse doktrinener har i verden.

Kafka gir en overbevisende atmosfære i bøkene sine, men er for abstrakt til å anbefales til OT synes jeg. Hvertfall dersom han ønsker en introduksjon til filosofi.

Sidenote:
Etter en haug med diskusjoner med beleste mennekser er mitt inntrykk at nevnte folk har liten forståelse for hva vitenskap kan bidra til filosofien.

Evolusjonsbiologi (les Dawkins), stor- og småskala fysikk (Einsten, Heisenberg osv) har en enorm betydning for vårt syn på livet og menneskerasen, spesielt når den presenteres i et populistisk format. Folk som Dawkins og Sagan er virkelig moderne filosofer.