View Single Post
Da har jeg lest en del her, og kranglet selv med mitt oppsett og blir nesten nødt til å spørre/lufte for idéer.

Jeg får Altibox fra Istad Fiber. Har en FMG som står i bromodus, men skal få tak i en SFP for å omgå den driten der helt. Fra FMG går nettet videre til WAN-porten jeg har satt på en OPNSense-boks. WAN er satt til DHCPv6 med disse instillingene:

Så har jeg satt LAN til "Track Interface" og valgt en prefix ID (0x20 i dette tilfellet), og dette ser ut til å gi meg kontakt via v6 til omverden:

So far so good. Min problemstilling, er at jeg vil ha ::1 som ip på default gateway (akkurat nå er den :d267:e5ff:fee7:dc92, veldig lett å huske), og jeg vil ha min egen interne DHCPv6 server for å delegere (og reservere) v6 til klienter. Såvidt jeg klarer å se, så er dette ikke mulig med "track interface" for da får jeg DHCPv6 fra altibox eller noe sånt? Uansett så har jeg prøvd å sette statisk IPv6 på LAN uten noe resultat, og DHCPv6 Relay funker ikke i det hele tatt såvidt jeg kan se.

Hardware jeg har er en Cisco Catalyst 3850 som "core" switch og OPNSense som brannmur og router til internett. Jeg har hatt litt lyst til å leke med MikroTik, er det noe som kan løse problemene mine, enten med det utstyet jeg allerede har eller noe jeg burde skaffe meg (holder meg konsekvent unna Ubiquiti)?