View Single Post
Sitat av Kjelldriver Vis innlegg
Det er jo gjennom legen du får hjelp, hallo..
Legen er ikke en magiker som kan gi deg en diagnose på sekundet, han trenger å snakke med deg over tid for å kunne avgjøre hvor stor alvorlighetsgrad det er snakk om og hvilke tiltak som kan gjøres iforhold.

Han vil nok henvise deg til vpp eller dps etter en samtale eller to, kommer litt an på hvor du er.
Men det er dit du havner å der vil du også bare få samtaler i første omgang, helsepersonell må snakke med deg før de kan gjøre en utredning.

Den testen han ga deg skal gi en pekepinn på om du trenger videre henvisning, fyll den ut så godt du kan selv om du kanskje ikke kjenner deg igjen i alle svarene så må du prøve.

Om ting går over stokk og sten kan du bestille en akutt legetime og be om henvisning til vpp eller dps, si du trenger å snakke med noen som har kompetanse rundt dine problemer.

Jeg skjønner veldig godt at det er tungt, tro meg.
Jeg har slitt med depresjon siden barndom så jeg vet hvor tungt det er å hjelpe seg selv i gang, men du må stå i det å gjøre det legen ber om og ikke bare kaste meningene hans etter et legebesøk på 15min, på så kort tid er det vanskelig for legen å se alvorlighetsgraden og han trenger å snakke med deg igjen, det er synd at man ikke klarer å gi umiddelbar hjelp, men det er så mange som kommer til legen å syter over livet for å få piller til hverdagen at de fleste leger vil være sikker på at du faktisk er syk og hvilke tiltak som passer deg.
Vis hele sitatet...
Dette er en sannhet med modifikasjoner. Hvis TS kommuniserte at hun var i på brinken til å ta selvmord er legen pliktig til å få henne innlagt til observasjon. Det er useriøst og, helt ærlig, motbydelig at legen ikke tar henne seriøst. I det minste kunne fastlegen ha forklart nødvendig handlingsprosedyre, og beskrevet at han vurderte det som nødvendig med ytterligere samtale før han ville videresende pasienten til riktig etat. Uheldigvis blir mange fastleger desinsitivert til denne typen pasient, og evner ikke å skille mellom de som virkelig trenger hjelp og de som er ute etter oppmerksomhet. Det er likevel ikke en unnskyldning for å ikke gi tilstrekkelig hjelp til pasienter som trenger det.

Avhengig av hvilken kommune du tilhører TS finnes det både private og offentlige institusjoner med profesjonelle helsearbeidere som kan kontaktes utenom henvisning fra fastlege. Det enkleste vil nok være å ta kontakt med en privat klinikk, men det kommer trolig til å koste noen hundrelapper. Hvis du føler at du virkelig har behov for umiddelbar psykisk helsevern kan du forsøke å finne disse instansene. Hvis du trenger hjelp med noe av det praktiske kan du sende meg en PM, så skal jeg forsøke å sette deg i kontakt med riktig instans. Hvis du føler at du klarer å vente litt kan du også bytte fastlege og håpe at nestemann er mer din type.
Sist endret av Nether; 20. september 2018 kl. 12:56.