View Single Post
Sitat av Bearass Vis innlegg
Er selvsagt mulig jeg generaliserer litt selv. Men forstår jo at d er det "etiske" som har vært i førersetet for dine innlegg her i tråden. Personlig tror jeg man bør legge bort etiske "fordømmelser" og "føleri" om vi skal ha en god og viktig innvandringsdebatt. Tror man kommer lengre med å ha stor takhøyde, og å prøve å forstå hvor "uakseptable" følelser og tanker omkring innvandring kommer fra - enn skyttergravskrig med to leire (mer et sukk mot blindsporet av en debatt listhaugsaken har vært, ikke ment som noe personlig mot deg entropi)
Vis hele sitatet...
Ja, det er en uheldig avsporing, det er jeg helt enig i. Jeg mener det er en villet avsporing fra Listhaug sin side, og jeg skal argumentere hvorfor:

Først: Sylvi Listhaug er ikke en lokal-Frp'er av bygdetullingtypen som bare ikke skjønner hva man kan og ikke kan si høyt. Hun er en meget oppegående person, med bakgrunn fra PR-bransjen. Vi må derfor anta at stil og ordvalg er godt gjennomtenkt. Hun vet selvsagt at Frp har alt å tjene på at folk tror følgende:

A: Innvandring er en stor trussel for landet vårt som er i ferd med å komme totalt ut av kontroll.

B: Det er kun hun og Frp som tør å ta grep. Alle andre, aka hylekoret fra venstresiden, er naive idioter som tror alt av innvandring kun er en berikelse, eller de tør ikke si annet i frykt for å støte noen. Hvis de skulle bestemt ville det vært åpne grenser og mayhem i gatene.

For å ta det siste først: Det er selvsagt ikke sant, tross nyanser så er det bred politisk enighet om en streng asylpolitikk og ingen i Norge vil ha noe i nærheten av åpne grenser. Jeg har likevel ingen moralske problemer med denne biten. Alle partier vil prøve å ta æren for mest mulig, og de andre partiene står fritt til å fronte asylpolitikk hvis de tror de tjener på det.

Punkt en er mer problematisk. Det er åpenbart at Frp tjener på all innvandringsskepsis i samfunnet, fra den velbegrunnet rasjonelle typen til den reinspikka rasismen. Listhaug er selvsagt ikke rasist, og ville aldri postet rasistisk innhold på facebook. MEN: Ved å bruke en retorikk som polariserer og skremmer, samt kjører knallhardt på meme-produksjon og lik-og-del-taktikk så legger hun opp til at sitatene hennes diskuteres løsrevet fra kontekst i uredigerte plattformer. Hun er selvsagt fullstendig klar over nivået på debatten i disse foraene. Hun trenger bare å kaste ut et overforenklet sitat på et bilde, så sørger nettrollene for resten og hun kan toe sine hender.

Denne formen for PR synes jeg representerer et lavmål i norsk politikk, og jeg synes Frp som det ansvarlige regjeringspartiet de er burde holde seg for god til det.
Ikke fordi jeg personlig blir så moralsk indignert her jeg sitter, men fordi det bidrar til å legitimere holdninger som gjør samfunnet dårligere å leve i.
Sist endret av entropi; 28. november 2016 kl. 01:28.