View Single Post
Sitat av nj6RVVcU$gEV$ Vis innlegg
Nå som Ukrainas ledere i det siste har blitt betydelig kvassere i retorikken og i uttalelsene mot vesten på grunn av mangel av blant annet luftvernstøtte, så slo følgende "plot twist" meg:

Hva om Ukraina angriper et NATO-land, for å provosere på seg oppmerksomhet og motangrep, og på denne måten utnytte denne situasjonen til å tvinge NATO inn i Ukraina for å svare på angrepet. Da er jo NATO allerede inne, og da vil jo også terskelen for å opprette for eksempel flyforbud lavere, slik jeg tenker. Ukraina har jo slik situasjonen er nå, svært lite å tape på å trigge på seg et bomeangrep eller to fra et NATO - noe som vil være langt fra like ekstremt som angrepene fra Russland.

Ville ikke dette scenarioet vært vinn-vinn for Ukraina?

Husk at dette bare er et tankeeksperiment. Men det kan jo også tenkes at det kan være noe reelt med det.
Vis hele sitatet...
Selv om et natoland blir angrepet betyr ikke det at Nato går til motangrep utenfor Natos grenser.
Og hadde vi skulle angrepet mål inne i Ukraina ville det blir gjort med missiler, ikke fly i første omgang.

Om dette tankeeksperimentet skal være reellt måtte Ukraina angrepet et Nato land under falsk flagg (altså at det ser ut som det er Russland som angrep).

Jeg vil også nevne at en ukrainsk eller russisk drone nettopp fløy over 3 natoland uten at Nato reagerte så det sitter nok langt inne å svare på et evt angrep annet enn rent forsvar.