View Single Post
De er kanskje begge en opplevelse for livet, men ayahuascha og Iboga er totalt forskjellige typer medisin. Som bgge linker til sier en sjaman der at Ayahuascha lærer deg å dø, mens Iboga lærer deg å leve. Iboga er en mye mer "grounded" opplevelse enn Ayahuascha. Iboga virker også over betydelig lengre tidsrom. Mens Ayahuascha er over på 4-5 timer så virker Iboga i flere dager (og opp til en måned etter turen).

Ayahuascha er ikke så helt ulikt større doser sopp (molekylært er psilocybin og DMT svært like). Det eneste forskjellige er en alkoholgruppe på psilocybin molekylet som gjør at psilocybin også er virksomt oralt, uten å ta MAOI. Rick Straussman (forfatter av DMT the spirit molecule) kalte psilocybin for oralt aktivt DMT.

Selve opplevelsen er også helt forskjellig. Mens Ayahuascha kan være euforisk og svært visuellt, kan en iboga opplevelse være helt uten visuals, men som regel en smertefull og vanskelig opplevelse i flere timer av trippen.

Personlig har jeg ikke erfaring med Iboga annet enn i mikrodoser. Jeg var sitter for en kompis - noe som så ut som en utrolig kjip opplevelse (han kastet opp i 10 timer i strekk, og hadde ingen visuals gjennom hele turen). Dette fikk meg til å tenke meg om 10 ganger før jeg gir meg ikast med en slik opplevelse.

Det finnes også historier om folk som har dødd gjennom inntak av Iboga. Altså en seriøs medisin som man må ha rette intensjoner for å gi seg i kast med.
Sist endret av Bearass; 6. oktober 2015 kl. 22:40.