Tråd: LED-tråden.
View Single Post
Sitat av excubated Vis innlegg
Jeg ser for meg at en teori å starte med er å mate et trebeins potmeter med spenning inn på "midten", for så å lade kondensatorer fra hver sin ende med spenning. Deretter følger en vippekrets som gir lav-verdi ut fra den ene kondensatorens spenning, og høy-verdi fra den andre. Man trenger vel strengt tatt en opamp også, for å få rene av/på-verdier?
Vis hele sitatet...
Vil nok ikke fungere. For det første vil begge kondensatorene lade seg opp til drivspenning. For det andre vil oppladningen være eksponentiell og ikke lineær, ettersom strømmen inn til kondensatoren vil begrenses av spenningen over, og resistansen i, potensiometeret, hvor førstnevnte synker ettersom kondensatoren lader seg opp – det vil si at frekvensen, og ikke bare duty cycle, ville endret seg relativt drastisk selv om man ser bort fra første punkt.

Jeg tror nok dessuten asmika ikke siktet til en PWM-krets, men en enkel LED-driver. Jeg kan imidlertid heller ikke se hvordan dette skal gjøres med kun et potensiometer og en transistor, gitt at driveren skal gi en konstant strøm uavhengig av både diodespenning og drivspenning. Man kan derimot bruke transistoren til å bestemme strømmen hvis drivspenningen er konstant ved å koble diodene i serie til transistorens kollektor og jorde emitter, og videre bestemme basestrømmen, og dermed kollektorstrømmen, ved hjelp av potensiometeret.