View Single Post
Sitat av Fuckman Vis innlegg
Jeg som de fleste her har vel venner som både er røykere og ikkerøykere. Ikke alle mine venner vet at jeg røyker, og noen ganger føler jeg at jeg ikke kan si det fordi de vil se på meg som en "narkoman", en slask etc.

Folk som aldri har røyket selv tror ofte at cannabis er kjempefarlig og mye verre enn alkohol, noe som selvfølgelig er helt feil. De har en utrolig negativ holdning til det, selv om de selv fint kan drikke seg dritings og fly rundt som idioter på byen. Når jeg hører de si "Han røyker jo hasj, så det sier vel alt" om røykevenner jeg har blir jeg ganske sur, men orker ikke ta opp diskusjonen da jeg ofte er den eneste røykeren nå jeg er med dem.

Jeg har en følelse at det er spesielt i Norge at folk har slike holdniger. Jeg har en kompis som har bodd i California, og der har nyktre folk et mer avslappet forhold til det, og de virker rett og slett mindre dømmende på folk som liker å ta seg en blås av og til.

Oppfatter noen flere her det slik?
Vis hele sitatet...
Det har sin opprinnelse i dårlig folkeopplysning og generelt høye straffer for narkotikalovbrudd. Det fører til stigmatisering. Jeg vil regne med at det er vesentlig stor forskjell i holdninger i f.eks. Lesja enn det det er i Oslo.