View Single Post
Det jeg umiddelbart legger merke til er at proteinpulveret består grovt sett av 80% whey-concentrate og 20% kasein. Ettersom du tidligere nevner at du ikke har reagert på andre proteinpulvere, så regner jeg med at du tåler laktose (som er det som kan være problemet med whey-concentrate). Da kan en av grunnene være at du reagerer på caseinet, noe som ikke er uvanlig for folk med melkeallergi. Jeg er ingen ekspert på området, men ettersom du sier du fint tåler melk til kaffen, vil jeg tro at problemet er koblet sammen med mengden kasein du inntar på en og samme gang. I et glass med melk er det ca. 7g med protein, hvor kasein utgjør ca. 5.5g. I en dose av proteinpulveret ditt på 45g vil 9g være kasein.

Det er ikke nødvendigvis heller sånn at laktosen er helt utelukket fra bildet. Laktose er generelt vanskelig for kroppen å fordøye, så det er vanlig at folk kan få plager ved høye doser. Så dermed kan forklaringen være at du enten har:

økt mengden dosen i forhold til tidligere,
at du inntar det oftere enn før (du tar det nå to ganger om dagen?),
at du sliter med å fordøye store mengder laktose, eller
at du reagerer på kaseinet.

Eller så er forklaringen et samspill med en eller flere av disse forklaringene. Du får begynne å undersøke litt. Jeg ville forslått å teste ut et annet proteinpulver, f.eks. det her. Det er whey-isolate (veldig lite laktose) og ikke noe kasein. Om du tåler det kan du eliminere laktose og kasein.

"Jeg er gjerrig, så å "kaste" produktet er ikke noe jeg kommer til å gjøre, men jeg kommer 100% aldri mer til å kjøpe noen ting fra proteinfabrikken.". Lønner seg å være litt mer kritisk enn som så, er ikke sikkert at noe av dette er proteinfabrikken sin skyld. Det du kan først sjekke er om næringsinnholdet hos alle de andre leverandørene er like. Eller om det faktisk er samme type proteinpulver du har prøvd før. Den du har kjøpt her er en blanding av flere typer.
Sist endret av pmprsrgr; 2. november 2020 kl. 18:28.