View Single Post
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Her ser du ikke ut til å svare på det jeg skriver. Jeg fant ikke på noe scenario, men forklarte hvorfor det er forskjell på et generelt sikkerhetssøk i et begrenset område, og et søk rettet mot en konkret person. I det ene tilfellet visiteres man fordi man ferdes i det begrensede området, og i det andre tilfellet ransakes man som selve målet for aksjonen.
Vis hele sitatet...
Det er du som starter med å sitere meg her, så jeg må anta at det du skriver skal være et relevant innspill til noe jeg har sagt. Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor du har behov for å påpeke denne konkrete distinksjonen overfor meg. I det første innlegget du siterer meg på kritiserer jeg en praksis som jeg vet er hjemlet i loven (jeg refererte selv til paragrafen), og du svarer med å vise til denne distinksjonen. Hva er poenget? At det finnes en lovhjemmel for praksisen jeg kritiserer? Jeg er klar over det, og da ligge det i sakens natur at jeg også kritiserer loven. Å vise til at loven finnes er ikke da et argument mot denne kritikken. Så hva er det du vil?

Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Og så er det ikke slik at en hvilken som helst politibetjent kan beslutte å bruke § 7a. Det er politimester eller politistasjonssjef som må beslutte det.
Vis hele sitatet...
Okay, da har du sagt det. Det er vel ingen som har hevdet noe annet?


Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Men her snakker vi om at det visstnok skal være krenkende fordi man visiteres uten denne mistanken. Men da forklarte jeg det jeg skriver over.
Vis hele sitatet...
Hva er det forklaringen din tilfører som gjør det mindre krenkende? At man kaller det en visitasjon etter våpen og viser til en lov? Vi vet jo hvilken hensikt politiet har med slike aksjoner. Det er det hele saken handler om her. hvorvidt søk etter våpen bør være en god nok grunn til å visitere tilfeldige folk på gaten innenfor et gitt område.

Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Er de uenige i lovanvendelsen, eller i selve lovbestemmelsen?
Vis hele sitatet...
Du leser vel like godt som meg.

Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Det overrasker meg at Elden Og Wessel-Aas tilsynelatende ikke vet forskjellen på en ransaking etter straffeprosessloven, og en visitasjon etter politiloven. Så lenge de ikke engang vet hva de snakker om så er de en heller dårlig kilde.
Vis hele sitatet...
Det er politiloven som er tema hele veien. Han nevner vilkår for bruk av straffeprosessloven som sammenligning, og stiller spørsmål ved hvorfor det er greit å fire på disse kravene i politiloven. Foreslår at du leser artikkelen på nytt før du eventuelt velger å antyde at du har mer peiling på basic jus enn Elden og Wessel-Aas.
Sist endret av mentalmelt; 13. august 2018 kl. 04:34.