View Single Post
Å begynne å snakke om barnehagen her er så absurd at man nesten kan tro det er snakk om trolling. Det er ingen som helst logikk i det.

Du sier ingenting om når det arbeides, bortsett fra "kveldstid" og "i samme tid som vi legger barnet". Hva mener du med det? Er det småbarn det er snakk om så kan vi jo fort snakke om både 18,19 og 20. Og hvor lenge har og skal det pågå?

Naboloven sier at man ikke kan gjøre noe, inkludert produsere støy, som er urimelig eller unødvendig til skade for naboer. Urimelig og unødvendig er ganske sterke begrep i juridisk forstand - å sette et slagverk på plena og spille trommer kveld etter kveld er både urimelig og unødvendig, utbedring av egen eiendom en kortere periode er ikke det. Det er en del av å bo tett på folk, noe loven tar høyde for.

På den annen side. Om naboen har holdt eller tenker å holde på i ukesvis og pusher 23.00 grensen hver eneste kveld så skjønner jeg veldig godt at dere blir irriterte. Og personlig synes jeg da at naboen er urimelig. Men noen kvelder får man tåle - folk leier feks kanskje dyre maskiner. Det skal nok imidlertid svært mye til å få gjort noe med det før det hele er over. Best sjanse for å bedre situasjonen er å snakke med dem. Du sier du har gjort det, men hvis du har gjort det med samme urimelighet som innlegget ditt indikerer at du er god for, så skjønner jeg godt at det ikke ble noen enighet. Er det snakk om at dere krever at det skal være stille i 20-tiden, så flytt på landet. Eller hjelp dere selv, og naboen, i denne perioden og se om det ikke er noe dere kan gjøre. Et annet rom for en periode, hvis det finnes? Et annet rom til barnet er sovnet og det er stille ute? Sette på noe musikk eller noe? Så har dere mer å gå på den dagen dere trenger å bruke det lille man har av fritid til å utbedre hus eller eiendom.

Dere har et kort å dra. Søndager og andre helligdager kan dere med loven i hånd kreve at det skal være stille! Da kan dere faktisk ringe politiet om ikke naboen etterkommer kravet.