View Single Post
Anonym bruker
""
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Markedet vil ikke bli mer kynisk pga mangel på straff og stor tilgang. Markedet blir kynisk og hard med harde straffer og høy risiko.

Og hvorfor er en steinrik kolaselger automatisk kynisk?
Vis hele sitatet...
Jo for det vil gjøre at flere med kun økonomiske interesser slenger seg på for å ta utnytte av straffefriheten på bekostning av rusavhengige.

En steinrik kola selger er automatisk kynisk fordi han selger kola og ødelegger liv for å tjene penger for å leve i overflod og egentlig hadde klart seg bra uten.

Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Samme bakkekontakt som "knus gjengene",. Null ydmykhet og innsikt rundt hvor lenge vi har prøvd nettopp dette med akkurat de maktmidler som foreslås for å "knuse gjengene"

Nyttige idioter for populister!
Stem på meg, jeg skal øke straffene!

Har aldri møtt den vellykkede dealer, bare masse folk som tjener noen få tusen ekstra totalt sett.

Det er bare et konstruert bilde

"Steinrik"
Vis hele sitatet...
Kjipt at det ikke går an å ha en saklig debatt når du går rett i aggressiv og usaklig forsvarsmodus. Jeg mener ikke at man skal øke straffene eller "knuse gjengene" men jeg mener at rusreformen sånn den er foreslått nå vil føre med seg mye problemer med salg og rekruttering som ellers ikke ville skjedd i samme graden.
Derfor holder jeg med AP her som ikke er imot rusreformen men som ønsker andre reguleringer enn det som er foreslått. At du ikke har møtt dealere som tjener mer enn noen få tusen sier isåfall noe om nettverket ditt, har sitti fem år for narko og møtt steinrike dealere fra alle samfunnslag og selvom disse vil holde på uavhengig av lovverk så er det leddene nedover stigen som jeg ser mye lettere vil bli rekruttert og utnytta med avkriminalisering av så mange brukerdoser og det må forebygges ikke indirekte oppfordres til.

Sitat av NodSquad Vis innlegg
Hvorfor trenger folk uten «problemer» straff?

Selv om man ikke blir straffet med stoff under de såkalte terskelverdiene blir fortsatt stoffet beslaglagt. De absolutt færreste har råd til å miste stoff m, omtrent samme hvor mye det er.

Hvem skal vurdere hvem som har et problem og ikke? Jeg er LAR pasient og har hatt et ganske ille heroin problem og benzoproblem. Men hvis du hadde møtt meg på gata hadde du aldri sett det på meg. Jeg kler meg relativt normalt/pent. Rene klær og har ikke narkisstemme. Skal politiet vurdere dette? De har ikke kompetanse til det. De har ikke kompetanse til å vite hva de har beslaglagt i mange tilfeller. De tok beslag i en haug med humle for ikke så lenge siden fordi de trodde det var cannabis.

Selv leger og sykepleiere sliter med å se om en person er påvirket eller om hen har et problem.

Du har hørt sier du, at unge Høyre politikere bla bla bla. Hva du mener du har hørt er ikke et argument.

Jeg mener terskelverdiene burde forblitt slik de opprinnelig ble lagt fram. Du må huske det at hvis en heroinavhengig person kan ha 5 g heroin på seg så slipper vedkommende også å oppsøke miljøet hele tiden for å skaffe mer. Det er også grunn til å anta at det blir mindre vold og mindre vinningskriminalitet hvis personer slipper og hustle hele dagen.

Og hvis de ikke trenger å fly rundt hele dagen så er det også mer tid til å nå fram til dem med hjelp.

Et mer robust hjelpeapparat trenger vi absolutt, og pengene er der. Politiet trenger absolutt ikke alle pengene de har til narkotikakriminalitet.

Det hele koker ned til straff. Kan noen legge frem ETT eneste bevis eller hva som helst som viser at straff faktisk hjelper noen. Selv de som ikke kjøpte/brukte eller hadde noe mer med stoff og gjøre etter å ha blitt tatt, tror du de bare hadde kjørt seg i grøfta hadde det ikke vært for politiet?

Vi trenger erfaringskonsulenter, sykepleiere, helsesøstre/brødre med kunnskap om emnet. Vi må få det inn i pensum. Vi trenger en massiv kampanje som vi gjorde med røyking. Faktabasert kunnskap fungerer. Ungdommen er ikke så dumme som mange virker å tro.

Straff gjør at unge mennesker vegrer seg for å spørre om hjelp. Hvor ofte leser man ikke her om folk som lurer på om de skal tørre å fortelle lege eller psykolog eller whatever om rusforbruket deres?
Vis hele sitatet...
Fint med et saklig innlegg til det jeg skriver! Straff er forebyggende, men vi vet at det ikke er forebyggende på alle. Holdninger, kunnskap og bedre psykisk helsevesen helt fra barnehage og barneskolealder er andre viktige forebyggende tiltak jeg ville ønsket det ble mer ressurser på.
Det med at mange her inne skriver at de vegrer seg for å fortelle lege eller psykolog om rusbruket sitt er et problem som henger sammen med førerkort, reseptbelagte medisiner med misbrukspotensial og barneomsorg, utover det så er det ingenting legen kan bruke mot deg men generelt trenger folk å få mer tillitt til psykolog og ikke tro at alle er ute etter å ta en. Ja det skjer desverre at folk mister førerkortet men det ville ikke vært endra av at så mange doser av rusmidlene ble avkriminalisert for de ville vært like farlige å kjøre på fordet.

Hvordan man skal vurdere hvem som trenger hjelp og hvem som trenger straff er vanskelig og det er som du sier ikke så lett at man bare kan gi de som ser shabby og på kjøret ut hjelp og anta at velkledde vanligperer ikke trenger hjelp. Jeg tenker kanskje en måte å kartlegge på vil være historikken til hver enkelt, kartlegge andre diagnoser, bakgrunn, livssituasjon og også vurdere antall ganger man blir tatt og hvor store disse mengdene er og hvilket rusmiddel det er snakk om. En som har ti gram hasj hjemme i skuffen trenger ikke være en som er på kjøret og må ha hjelp, heller ikke en som får straff , det får man ikke i dag med den mengden heller, men det er mengden da spesifikk kokain, ghb og mdma som er foreslått i utkastet til rusreformen som jeg mener vil bidra til mer salg og mer misbruk av disse stoffene.
Stoffer som kan være farlige og dødelige og som jeg syns ville vært mer forsvarlig med lavere kvote i rusreformen enn sånn utkastet er satt opp slik at rusreformen ikke vil føre til åpning for mer salg og misbruk av de. Heroin er en avhengighet som bør få hjelp ikke straff og jeg føler jeg kan resonnere med hele innlegget ditt men så mange brukerdoser ghb, Molly og kola er det som kludrer til reformen for meg. Er ellers helt enig i alt du skriver om kunnskap og bedre opplæring som svært viktig både forebyggende og skadereduserende arbeid.