View Single Post
hei! jeg kan virkelig relatere til det du skriver!
jeg har hatt diagnosene vaginisme og vulvodyni i noen år nå. vaginisme er ufrivillige sammentrekninger av bekkenbunnsmusklene. altså at jeg bare strammer meg opp under samleie selv om jeg prøver alt jeg kan å slappe av. og vulvodyni er smerter på overflaten av vulva. rundt kjønnslepper osv.

uansett. etter å ha slitt i flere år og aldri hatt muligheten til samleie er jeg nå sånn 90% frisk og sexlivet mitt er fantastisk!

jeg vil anbefale deg førstog fremst å gå til fastlegen din. snakk om disse problemene og spør om å bli henvist til gynekolog. de kan hjelpe deg og se om det er musklene du strammer og finne ut om det er det som er problemet og ikke noe annet.
om du har mulighet til det og bor i nærheten av en av vulvaklinikkene/kvinneklinikkene i norge ville jeg prøvd å få henvisning dit av gynekologen. de spesialiserer seg jo på dette og kan hjelpe deg videre også.
jeg var hos kvinneklinikken i oslo. fikk henvisning videre til fysioterapeut. fikk også antidepressiva som jeg startet på.

vet at de også pleier å gi sobril til kvinner med smerter i underlivet.

hos fysioterapeut fikk jeg hjelp med å trene opp bekkenbunnsmusklene mine slik at jeg klarte å slappe av.
nå vet jeg ikke helt om dette er relevant for deg med cp. da jeg egentlig vet ekstremt lite om cp og hvordan dette påvirket din kropp.


det er vanskelig å få hjelp i norge når man har smerter i underlivet. det er vanskelig å bli tatt serriøst av leger. men det er bare å stå på videre! så håper jeg det ordner seg!!

også forresten så brukte jeg cannabis også. noe som hjalp veldig med på fjerne den mentale blokkeringa. men så ble jeg dessverre tatt og har nå 3 år med urinprøver for å beholde førerkortet :-) så ville egentlig ikke anbefalt det noe særlig...
Sist endret av stupidhorse; 19. mars 2021 kl. 09:26.