View Single Post
Sitat av knert1 Vis innlegg
Den forrige saken var tydligvis også akutt?
Da blir det visst samle greia igjen. Leser 2 argumenter her. "HTU sin saksbehandling er strømlinjeformet og en advokat ville aldri kunne skrive en rettskraftig dom." Det samme skreiv du sist gang. Uansett hvor flott du mener HTU måtte være er det likevel en fordel å høre med noen som har peiling i stede for å bare synse en hel haug og gå til sak slik at HTU kan finne ut om du hadde rett. Om det var et relé eller depositum saken handler om spiller vel ikke så stor rolle da jeg likevel ville kjørt på med fri rettshjelp eller gratis konsultasjon fremfor å konsekvent bare gå til HTU. Det lønner seg fortsatt å høre med noen som har peiling før man tar masse beslutninger om å gå til sak. Åpenbart er vi uenige om dette... Det er heller ikke alle tilfeller hvor det er nødvendig å gå til sak for å få motparten til å forstå at han/hun har ett ansvar som utleier. Derfor mener jeg det er helt bak mål å sitte å skrive "Gå til HTU, du kan jo alltids ta (om)veien om advokat" hos alle som har et problem med leieforholdet sitt.
Vis hele sitatet...
I den forrige relesaken så ga jeg opp og konkluderte med at freak har fått ny sjefskverrulant.

Mitt første innlegg i den tråden:

Med forbehold om at dere har depositumskonto:

Jeg har litt vanskeligheter med å se at banken tar stilling i en strid om depositum. Nå er det jo ingen selvfølge for en bankansatt at et ødelagt rele nødvendigvis faller på huseier som vedlikehold og ikke leietager som ødelagt inventar. Det er vel ikke engang å forvente at en bankansatt vet hva et rele er for noe merkelige greier.

1. Krev dokumentasjon fra elektriker via huseier på hva som gjøres og aller helst hvorfor, diagnose/årsak.
2. Vis til husleieloven og få utleier til å forstå hvem som dekker hva her.

Hvis dette ikke fører frem og det ikke er andre bakenforliggende årsaker til at releet ryker trenger ikke ett rele koste rare greiene. Du kan da vurdere å få ut resterende depositum hvis det virkelig er krise. Det er ingen snarveier her med mindre du er veldig heldig med banken.

Alterantivet er å føre saken gjennom HTU både før og etter ev utbetaling av deler av depositum. Er du ikke innenfor HTU's geografiske områder er det forliksrådet som gjelder. Dette må du regne med tar "uendelig" med tid nå i disse koronatider og du bør nok seriøst vurdere hvordan du kan løse det i mellomtiden.
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri ment at alle som har en utfordring med leieforhold skal gå til HTU.

Er det snakk om mye penger, typisk depostium kan det være veldig strategisk å iverksette prosessen med det som mål å få en rettskraftig utbetaling. Et typisk depostium i dag er tross alt en månedslønn for mange og kan være avgjørende. Det er faktisk sånn at den mellomtiden du bruker på "fri rettshjelp" vil bare trenere en utbetaling i mange tilfeller. Husleieloven er og ganske klartekst på mange områder burde det ikke være nødvendig med noe advokatsynsing. Det e rbedre med synsing fra noen som driver spesifikt med husleiesaker enn en random advokat som aldri har hørt om husleieloven.