View Single Post
Tror du må starte med å skrive brev el epost til utleiemegleren og utleier/eier der du gjør dem oppmerksomme på at tross purringer fra deg har ting ikke blitt bedre og rørlegger sier det er feil i konstruksjon/dimensjon på rør. Dette ligger da klart utenfor ditt ansvar og du må samtidig gjøre dem oppmerksom på at du inntil videre og ta gjerne med siste måned også holder tilbake husleie fordi boligen nærmest ikke er beboelig slik ting er nå. Du må sikkert undersøke hvor stor del av leien du kan holde tilbake, jeg har hørt leietakere har hold tilbake 50% av leien ved alvorlige feil og mangler inntil manglene ble fikset - men husker ikke om det bare var en sum de fant på selv eller om de hadde fått tips og råd fra noen. For å unngå at du havner i økonomisk krise anbefaler jeg at du faktisk setter tilside den husleien du holder igjen - ikke bruk den - om det skulle vise seg at du ikke har en reell case. Lag en ny konto i nettbanken der du fører over det du holder igjen. Just to be safe.

Om du ikke kommer noen vei og eier nekter utbedring må du jo flytte, og jeg har hørt om noen som havnet i sak der de aldri kom til felles enighet i tvist - og den saken endte med at eier faktisk dekte kostnader til varebil og utgifter med å skaffe ny bolig. De tok selv pengene de holdt igjen på husleien siden eier aldri imøtekom kravene deres.

Om du har forsikring eller er organisert har du sikkert gratis juridisk rådgivning - da bruker du advokat for alt det er verdt slik at du minimerer sjansen for at du gjør noe gærnt og advokaten vil vite eksakt hva du kan kreve dekt av utgifter du pådrar deg fremover til har skaffet en skikkelig bolig.