View Single Post
Sitat av Alfon Vis innlegg
Gjæringen utvikler varme og da særlig til å begynne med. Når jeg setter fra meg satsen så er den ca 23-25 grader. Satsen blir da varmere på grunn av gjeringa selv om romtemperaturen er ca 16 grader. Jeg har ikke prøvd å sette satsen fra begynnelsen med lavere varme litt i frykt av at gjæringen ikke vil starte.
Vis hele sitatet...

Leste i en annen tråd her at noen brukte kjøleskap med tempstyring for å få så jevn og stabil gjæringstemp som mulig. De startet på 18 grader.


Sitat av Alfon
Strippe betyr at man kjører på full fart med full kjøling. Jeg selv har en egen kolonne setup for dette. Da tar man ikke cuts med brenner helt til du ikke gidder mere, eller helt til det du tar ut lukter totalt tails og ikke holder mer enn 20 prosent alkohol. Når du kjører som dette vil alkohol prosent bli ca 65 prosent til å begynne med.
Vis hele sitatet...


Hva skiller din strippe kolonne fra din vanlige kolonne? Diameter el lengde, kolonnefyll? Og hvor lang tid tar ca å strippe 20L sats?


Sitat av Alfon
Det er denne spriten man PH behandler. Jeg tror ikke jeg skal forklare det som skjer men man omdanner en del av fuselen til å bli etanol igjen.

"Genom att höja pH på råspriten (strippad sprit, low wines) hydrolyserar man estrar (heads) till etanol och salter med hög kokpunkt vilket gör att även de stannar i dranken."

http://bryggforum.nu/viewtopic.php?f...cd426e2ba87285
Vis hele sitatet...


Skal lese mer om PH behandling. Påvirker PH behandling sluttprodukt på noen negativ måte med tanke på lukt eller smak?



Sitat av Alfon
SPP- Spiral prismatic Packing.
Det er hva du fyller i refluxkolonna. Denne kolonnefylla er det som er det beste for amatørbrennere kan bruke i sine apparater.
Den har stor overflate som alkoholdampen må passere og som igjen mottar reflux fra kondensereren på toppen av kolonna.
Dette gjør at du får mange fler destillasjoner eller "Plates" per meter kolonne i forhold til å bruke gryteskrubber. Eller Raschigrings/klinkekuler og annet man brukte for 20-30 år siden.
Vis hele sitatet...

Så det du sier er at spriten i praksis blir destillert flere ganger selv om man bare brenner feks 1 gang? Fordi noe av spritdampen blir avkjølt før den når kjølesløyfa og dermed renner/drypper tilbake i kokekaret? Og for hver gang sprit renner tilbake i kokekar så vil det bli renere og renere det som kommer ut i kjølesløyfa?

Sitat av per-ulv Vis innlegg
SSP er det mest effektive kolonnefyllet du kan bruke. Kort fortalt.

Alfon, legg ut bilder av herligheten din?
Luftkjølt hadde vært kult. Sluppet og tenke på kjølevann og eventuelt kjøling som feiler
Vis hele sitatet...

Luftkjølt? Høres risikabelt ut. Vann er vel bedre til å fjerne varme enn luft og sålenge kranen er skrudd på og vannet kjøler og renner ut i returslange så vet du at du ikke risikerer å flytte på grunnmuren.

http://imbo.vgc.no/users/bildespesial/images/ca4e74e1e5dca010b0e64ac9fc32fc61.jpg?t%5B0%5D=crop%3Ax%3D0%2Cy%3D0%2Cwidth%3D4928%2Cheight%3D3280&t%5B1%5D=resize%3Awidth%3D1024&accessToken=cbb90e1c18fd3f0b1c22245888ecd163b8e657cdc7c0e6960849289db77be18c

Ser i en tidligere post i tråden at noen renser satsen før de brenner. Altså kjører sats gjennom kullfilter. Så nå er jeg litt forvirret. Trodde det var ferdig sprit som skulle gjennom kullfilter.

Vil det være lønnsomt å rense satsen? Tenker på at kull har jo begrenset levetid når en renser destilert sprit som jo er temmelig rent i utgangspunktet. Ville ikke kullforbruket øke kjempemye om en også renser sats?

Hvordan påvirker rensing av sats sluttprodukt?

Kom på en siste ting. Om en har digital temperaturmåler/styring på varmeelementet i kokekar, hva er den optimale tempen å destillere sprit på? Gjør ikke noe om brenning tar lang tid, tenker på hva som gir aller best sluttprodukt.

Eller skjer temperaturkontroll kun på mengde kjølevann og tempen høyere oppe i kolonnen?

Tenker at forskjellige alkoholer og fusel etc har jo forskjellig kokepunkt. Om man kjører optimal temperaturkontroll i kokekaret så bør vel minst mulig dritt følge med opp i kolonnen?
Sist endret av frtoretang; 19. juni 2014 kl. 21:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.