Tråd: Borgerlønn?
View Single Post
Sitat av BAN Vis innlegg
Hvis vi godtar at alle nye hus bygges opp av ferdigellementer så kan nok det også automatiseres.

For å automatisere så må vi kunne sette opp en algoritme. De fleste hus rundt omkring har litt for mange sære greier at en algoritme ikke kan beskrive jobben som skal gjøres og hver jobb blir unik.

Å fjerne en blindtarm er det samme som å fjerne en blindtarm på forrige pasient og kan beskrives. Å ta i mot siamesiske tvillinger er litt verre å beskrive og krever nok folk også i fremtiden.

Hva jobben går ut på er i det hele tatt uinteressant. Kan jobben samles i en algoritme kan den automatiseres.

Jeg automatiserte store deler av min egen jobb for noen år siden. En ukes programering og 2 timers arbeid hver dag ble helautomatisk. Dette var noe forgjengeren min hadde brukt tusenvis av timer på og etter litt jobb kunne jeg heller bruke tiden på kaffe og nettavis.
Vis hele sitatet...
Det finnes roboter som kan mure, spikre og 3d printe små hus.

Det finnes også autonome test gårder hvor roboter sår og høster uten hjelp.

Hvis vi måtte så kunne veldig mye blitt automatisert i dag men investeringene som må til er fortsatt for store.
Dagens roboter er rett og slett ikke fleksible nok enda slik at integreringen i eksisterende produksjonslinjer må gjøres veldig skreddersydd.

Men det gjøres stadig fremskritt og vi vil se en rivende utvikling i årene som kommer.

De sier jo at grunnen til at feks gruvedrift ikke er helautomatisert enda er fordi det forventes en lokal økonomisk gevinst i form av arbeidsplasser der gruvene er.

Jeg ser for meg en hybrid løsning hvor store selskaper vil bidra mer økonomisk i lokalsamfunnet mot at maskiner erstatter mennesker.
Jeg tror også skattesystemet må endres på sikt hvor det ikke lenger skattes på hver enkelt arbeidstakers lønn men basert på andre målemetoder (pr megawatt, årlig produksjon, høyere mva etc) .

For det vil bli ett problem for staten når det blir færre arbeidstakere som får lønn.