View Single Post
Dialog altså ordet dialog er det ikke noe feil med. Når noen vil løse en konflikt med dialog så klinger det bra hos meg. Men snakker politikere om bærekraftig utbygging av vindkraft høyt til fjells eller i områder som ellers er nærmest uberørt av mennesker da blir konteksten merkelig og ordet bærekraft føles brukt på en snikaktig måte. For da forsøker politikeren og ''sminke grisen", ved å bruke ordet bærekraftig så legitimeres oppretting av anleggsveier, drenering av våtmark og myrer, og fortrengning av arter samt fugledød.

Ordene i seg selv ser jeg ikke noe galt med, det er nok mer at noen ord ofte havner i "sminkepungen" til de som ønsker å påvirke eller forsøker å snu fokus fra egentlige eller relle problemer ved å sette et litt kunstig søkelys (beviste valg av ord blir søkelyset) på et smalt felt mens resten forties eller underkommuniseres.

Språket vårt er jo dynamisk og endres over tid, og slik er det også med moteord som dialog og bærekraft. Om mange nok bruker ordene ofte nok i saker der de har alternative hensikter så blir jo ordene i seg selv nærmest en parodi og i en periode vil man kanskje oppleve at mange reagerer svært negativt rent intuitivt når slike ord trekkes fram. Men da får jo politikerne og de som ønsker å påvirke politikerne bare nedsatt en fokusgruppe så finner de nye ord som kan brukes til å sminke grisen med.

Sitat av Purgatorio Vis innlegg
Why waste time say lot word when few word do trick
Vis hele sitatet...
Det er vel ikke helt det tråden handler om, poenget er ikke å si flere ord, eller bruke uendelig lang tid på setninger som drar ut. Det er vel mer at dersom man behersker språket bra så får man fram det man mener og det man ønsker. Og jo bedre man behersker språket jo enklere blir det sikkert å være kort og konsis og likevel får frem poenget. Jeg feks roter meg ofte opp i for lange setninger og lange utledninger. Som uten tvil ofte ville tjent på å være mer konkret og formulert langt kortere. Vet ikke om det er pga adhd eller det er dysleksi'n som bidrar men selv om jeg forsøker å ha fokus på nettopp det så glir det liksom ut likevel. For mange tanker i hodet på en gang kanskje? Kan også glemme å skrive poenget, for poenget er så klart og tydelig i hodet men det vet jo ikke de som leser. Og jeg var mye værre før, men blant annet lesing av bøker og bevist jobbing gjør at det jeg skriver blir mulig å forstå, selv om sikkert tidvis må tolkes temmelig mye. Ikke mye jeg får gjort med det annet enn å fortsette å skrive og lese ennå flere bøker.

Du forsøkte deg på engelsk, og utifra det jeg leser så antar jeg at engelsk ikke er ditt førstespråk. Du sa ikke så mye og det lille du sa ble egentlig litt feil. Fult mulig å tolke det du skrev selvsagt. Men du understreker jo egentlig litt av poenget med å ha et stort ordforråd. Kanskje bare kjørte du en direkte oversetting fra norsk for alt jeg vet, og kanskje hadde poenget ditt komme bedre frem på norsk?

Men ja det er en tid og en plass. Og de fleste av oss bruker jo ikke det samme språket eller de samme ord og uttrykk hele tiden, vi tilpasser oss menneskene rundt oss.
Sist endret av _abc_; 29. oktober 2020 kl. 00:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.