View Single Post
Trådstarter
470
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Men, kommer han inn om han søker nå? Det er fortsatt fritt fagvalg på universitet (på tross av at alt er lagt opp til studieløp), så om han kommer inn neste år er det null problem å bruke fagene han allerede har tatt. Det løser kanskje ikke problemet nå, men han får iallefall fortsatt.

Det pleier også å være mulig å komme inn på lokalt inntak etterhvert, så jeg ville definitivt hørt med universitet etter at samordna opptak har gjort sin del og semesteret er i ferd med å starte.

Forøvrig, universitet har virkelig ikke lærere, de har forelesere. Veldig forskjellig arbeidsbeskrivelse og ansvarsområde.
Vis hele sitatet...
Han kom dessverre ikke inn på bachelor i år heller. Jeg synes absolutt det er et unaturlig høyt snitt på linjen, men det er jo ikke skolen sin feil.
Sitat av doseren Vis innlegg
Han har i utgangspunktet en ganske dårlig sak. Siden han ikke er tatt opp på et studium, men bare følger enkeltfag som tilfeldigvis samsvarer med bacheloren så vil denne typen endringer kunne skje. Du sier jo også at det er et begrenset antall plasser per fag - det innebærer også at det fra før var en mulighet for at han ikke ville få alle fagene.
Alternativet er jo at de bare kan stenge for nye studenter, men at alle som tidligere har tatt ett enkelstående fag kan fortsette med dette så lenge de vil.

Det greieste ville jo vært om han søkte og fikk plass på studiet, for deretter å få godkjent fagene han har fra før.
Vis hele sitatet...
Jeg ser poenget ditt. Hadde han bare søkt på enkeltfagene uten å ha snakka med noen på forhånd ville jeg ikke sagt han har noen sak. Det er heller det at han fikk bekrefta fra flere ansvarlige på forhånd at det var en måte å ta bacheloren på, og at det ville gå fint, som gjør det hele ganske dumt. I tillegg argumenterer skolen med at reglene må gjelde likt for alle, slik at ingen blir forskjelsbehandlet, men på samme tid forskjelsbehandles de som har tatt linjen via enkeltfag ved at noen får fortsette og andre ikke.