Tråd: Bombe i Oslo?
View Single Post
Sitat av Rorschach Vis innlegg
Det var nok ikke bare en avledning, men en unnskyldning for å komme seg til Utøya med våpen og uniform.

Jeg hører en på Nyhetskanalen også trekker en sammenligning mellom Breivik og McVeigh, som jeg også tenkte i går kveld. Ikke bare er metodene nokså like, de har også noen likheter i bakgrunn og til en stor grad motivasjon.
Vis hele sitatet...
Ja det gav han både avledning og anledning. Men utøya var målet. Oklahoma city er nok det nærmeste sammenlignbare ja. Men han var krigsveteran og hadde sikkert rikelig med traumatiske opplevelser og trening og erfaring. Breivik kan jeg ikke se at hadde noen av delene. Han har lykkes ekstremt godt i forhold til hvor uerfaren han er. Som terroreksperten på tv2 sa så pleier de fleste terroraksjoner å gå gale, selv om terroristene har massevis av trening fra store terrornettverk. Kan ha litt med dette alle sier om at norge er sett på som et "mykt" mål. Han møtte tross alt absolutt ingen motstand. Hadde all tid i verden til å bruke opp all ammunisjonen han hadde med seg å sjekke at alle var døde før politiet dukket opp for å hente han. Da hadde han allerede gjort seg ferdig og tok selv kontakt med politiet og sa ifra at han var ferdig, hvis det enkelte medier har sagt stemmer. Han hadde flere timer på utøya uten motstand.
Sist endret av bo1e; 23. juli 2011 kl. 15:20.