View Single Post
Vet det kanskje er drøyt å tenke at dette fortsatt hovedsakelig er ett spill for galleriet, men slik hovedsakelig Russland har brukt sine uønskede siden starten på denne konflikten, folk som hvis de først får overtaket skyr ikke unna en eneste "krigskriminalitet" tror deler av Putins drøm involverer bli kvitt store deler av uhm, (råten?) Som enkapsulerer ett gigantisk land areal, og skal ikke engang gi det ett forsøk på definisjoner her, jeg mener vi alle er mer produkter av våre omgivelser og dermed merkelapper vi ser oss definerbare med. I setningen "Jeg er/heter X" er det allerede ett tegn på en slags indoktrinering, Hvem er før "Jeg" i denne setningen. Tror egentlig ikke Putin er en slags slem mann, tror han har pådratt seg en rolle som til syvende og sist vil kreve enten hans, eller hans etterkommere sine ofre, Romanov dynastiet hadde ikke en lykkelig slutt, det er selvsagt mindre alvorlig enn angrep på systemet med dette spillet, men er klisje at det vil dukke opp problematikk i disse banene også. Vet ikke hvordan andre ser det, men Historier om Norge rundt andre verdenskrig gjør meg direkte kvalm og skamfull, ikke på grunnlag av stillingene tatt av folk under krigen, ei heller Kongens Nei (eller ja til massakre på folket), nei det som plager meg der er den skinnhellige moralistiske kreften som nå definerer hele det norske folk ble belyst her av å klippe håret til ei tyskertøs. Og hva enn man nevner om tungtvanns operasjoner og late som at det er ett snev av profesjonalitet innad i det statlige apperatet, er det virkelig vanskelig og forene for meg ett slags ståsted hvor jeg overhodet kan kritisere og ikke minst dømme noen ifra en annen nasjon, folkeslag, etnisitet, rase, nasjonalsang, flagg eller hva enn annet en skulle knyttet til språket norsk, og da skulle ut ifra dette bedømme ett annet enkeltindivid sine drømmer virker ikke bare skamløst.
Kunne det vært fremmet på ett vis som ikke skal virke så infantilistisk svært/hvitt kunne det kanskje vært mulig og debattere dette, men fortsetter jeg dette er jeg redd mine minimale hjerneceller vil gå i minus.

Ble litt tangentielt til tråden, ble en smule fyrt opp da jeg prøvde lese litt svar og fant meg selv ventilere, bærer ingen nag om dette fjernes. Og er ikke like negativ om jeg ser litt mer pragmatisk på det hele. Selv min egen definisjon og motstand mot "Moralisme" er ikke nødvendigvis slik den er definert for andre så er ikke automatisk imot folk som anser seg selv som moralens voktere heller (tror det ville mer vekket nysgjerrighet enn vrede)