Tråd: Skaprasisme?
View Single Post
Åh, again with the juleforbud.

- Det er ikke ulovlig å markere jul i skolen.
- Det er ikke ulovlig å synge julesanger i skolen.
- Det er ikke ulovlig å gå med nisselue i skolen.
- Det er ikke ulovlig med juleverksted i skolen.
- Det er ikke ulovlig med julegudstjeneste i skolen engang, det er faktisk oppfordret til av udir. Men siden gudstjeneste er forkynnelse, er skolen er pliktig til å ha et likeverdig alternativ for de som heller ønsker det. Det er også oppfordret til å ikke ha gudstjenesten som en skoleavslutning, siden det bør inkludere alle.

Det er mulig å søke fritak fra både julesanger og nisseluer hvis man føler at det kolliderer med ett eller annet personlig prinsipp.

Formidling av kristen kulturarv i skolen er faktisk så til de grader ikke ulovlig at det til og med er lovpålagt. Opplæringslovens formålsparagraf slår fast at opplæringen skal bygge på kristen og humanistisk arv og tradisjon. Det er så lite ulovlig det er.

Javel, ok, greit, men du mente ikke akkurat ulovlig som i uloovlig. Jo det tror jeg du gjorde faktisk:
Sitat av Esteriko Vis innlegg
Også kan du være så snill å forsvare at norske tradisjoner som jul (som har ingenting med dagens reiligion å gjøre) er ulovlig å feire på norske barnehager og skoler.
Vis hele sitatet...

Sitat av Esteriko Vis innlegg
Det med at norsk jul er ulovlig er ikke "pisspreik" som du sier. Det er faktisk ulovlig i Norge å feire jul på offentlige institusjoner som barnehage eller skole.
Vis hele sitatet...
Det er ulovlig å ta på en nisselue på ungen før man sender ungen til barnehagen/skolen.
Vis hele sitatet...
Sitat av Esteriko Vis innlegg
Jeg har lest mye fra forumet og digger deg, men det er faktisk ulovlig å feire jul i norske barnehager eller skoler så lenge de som ikke feirer det finner det subjektiv som jul.
Vis hele sitatet...
Sitat av Esteriko Vis innlegg
De konkrete handlingene er fortsatt ulovlig hvis du bor litt mer sentralt enn i bygda.
Vis hele sitatet...
Nå som vi ettertrykkelig har slått fast at dette ikke er ulovlig, så kanskje du kan komme med noe som minner om et belegg for at det er et muslimsk folkekrav å gjøre det ulovlig? Den eneste livssynsgruppen jeg har sett fronte dette er Humanetisk forbund. Det har de gjort siden jeg selv gikk på skolen og sikkert lenge før det, uten at jeg kan huske at det norske samfunnet følte seg truet på kulturlivet av den grunn. Muslimer flest har derimot stor forståelse for at religion er en del av et samfunn. Jeg har aldri sett Islamsk råd kreve avskaffelse av skolejul, den forrige generalsekretæren mente faktisk skolegudstjenester er viktig . Til og med fra konservative muslimer som ikke en gang synes det er innafor å si god jul til noen, har jeg hørt at skolegudstjenester ikke skal være lov eller at andre ikke bør ta nisselue på ungene sine. Det vektlegges tvert imot at man skal respektere mangfoldet og at andre får feire hva de vil.

Det er mulig det finnes et voldsomt trykk fra norske muslimer mot jul i skolen, men da synes jeg du skal komme med noe slags belegg for den påstanden, i stedet for fem innlegg med blank løgn.

Hvis du vil diskutere reelle dilemmaer rundt muslimers møte med skoleverket, så diskuter hijab eller svømmeundervisning. Ikke dikt opp ting.

Presisering: Humanetisk forbund er selvsagt heller ikke imot julemarkeringer i skolen, de er bare imot julegudstjenester og annen forkynning (bordbønn f eks).
Sist endret av *pi; 12. september 2022 kl. 09:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.