View Single Post
Sitat av CBDbudbuddy Vis innlegg

Vi får se, Fulmen. Jeg tror nok hvorvidt de kjemper av egen fri vilje er et definisjonsspørsmål, og at akkurat dette spørsmålet får forskjellige svar ettersom hvem man spør. Min følelse er at frivilligheten og følelsen av en meningsfylt krig stiger jo lenger du kommer fra fronten. Aftenposten skriver jo også om hvordan soldater på fronten lurer på hvor det blir av våpnene vesten har gitt landet og hvor det blir av forsterkningene. Et forsvar som i all hovedsak er basert på infanteri må nødvendigvis ta vanvittige tap en krig som dette. Min følelse er at før de ukrainske ressurser er brukt opp, vil motivasjonen svinne henn på grunn av stadig flere døde kamerater. Det er vanskelig mønstre kamplyst hos soldater som skjønner det er store sjanser for at de ender opp i graven.
Vis hele sitatet...
Å og tro kan du gjøre i kirka man, jeg har ingen tvil på at om ikke alle så kjemper i hvertfall 80% av folket fronten frivillig (på ukrainsk side i hvertfall). Land i østen har bevart en del av i tapte verdiene vi en gang hadde her, som en strek nasjonal følese og hat mot de som gjør deg urett. Jeg har slekt som kjemper nedi der, en så ung som 17 år men likevel melder seg frivillig for å kjempe mot russerne. Du må ikke undervurdere hatet mange av russlands naboer har mot de fra tragediene som skjedde under den russiske revolusjonen og soviet tiden som kom i dens kjølvann. Om svenskene okuperte landet og fikk flere titalls milioner til å sulte i hjel under deres inkompetente og inhumane styre hadde nok du også kjent motivasjon til å kjempe mot om de truet med å gjenta det. Norges mangel på en bloodig historie i nyere tid bør ikke få deg til å glemme at ikke alle har gått i våre sko.