View Single Post
Sitat av CBDbudbuddy Vis innlegg
Hei,

Jeg vil presisere at jeg ikke synes krig er noe fett; og at jeg synes uendelig synd på alle vanlige folk som lider i denne krigen, det være seg soldater eller sivile.

Når det kommer til USA og NATO har jeg ingen formening om at andre makter er noe snillere. Men nå er det nå en gang slik at amerikanerne har rådet grunnen i snart 70 år, og dermed har stått for mye djevelskap.

Jeg tror alle småkårsfolk er tjent med en verden der store makter holder hverandre mer i sjakk, og kan hykle medfølelse og hjelp til dem den andre parten undertrykker.

Jeg tror nordmenn generelt har akkurat samme potensiale som et menneske fra en hvilken som helst annen folkegruppe, og kunne sikkert klart være en evig flue i suppa hos en mer ressurssterk okkupant.

Men det er når denne taper på andre fronter enn her, at de drar igjen. Tror jeg.

Sørgelig ræl, Robhol.. Det er trist å snakke slik til folk, synes jeg. Men folkeskikk er ikke så vanlig lenger. Du virker ikke ha mye komme med angående hva som egentlig foregår i Ukraina. Da får du jo heller bare la være.

For den som spurte, jeg baserer det jeg skriver her på en rekke kilder. Blant annet nylig frigjorte dokumenter(hemmeligstempelet er gått ut på dato) fra CIA. Jeg har lest en rekke kommentarer både i russiskvennlig og imperievennlig presse. Jeg leser LeMonde Diplomatique, og følger med i vanlig norsk presse.

Det er ikke kontroversielt at Ukraina bruker soldater som rent festningsverk og dermed bærer enorme tap; det forteller til og med NRK om; soldater forteller om hvordan de ikke har annet enn håndvåpen og bare må gå i dekning når russerne setter inn bombardementet.

Ukraina har ikke nok artilleri til å dekke hele fronten. Vit også at russerne holder igjen for å skåne både folk of soldater. De kunne om de hadde villet gruslagt hele landet med bomber og missiler.

Jeg håper krigen går over snart, og det mest realistiske scenario for snarlig slutt, er at Ukraina overgir seg. For Russland kommer ikke til å gi seg, fordi for dem handler dette om mer enn Ukraina. Det handler om valget mellom total ydmykelse eller total seier. De føler seg lurt inn i en krig de trodde ville være over i løpet av få uker, og nå har de forbannet seg på at de skal vinne.

Selv om det koster mange mann livet.

Amerikanerne var tydeligvis ikke klare for at Russland skulle sette alle kluter til og satse så mye ressurser på det som de gjorde.

Jeg vet ikke hvorfor man ikke sender materiell som gjør at Ukraina kan bite skikkelig fra seg, men det handler vel kanskje om penger? Eller kanskje vil de at Russland skal vinne, så lenge det er dyrt for dem, slik at man i neste omgang kan peke på dem å fortelle verden hvor forferdelige de er. Eller så fantes det bare ikke.

Jeg tror forresten du forveksler nasjonalisme og patriotisme, TS.

Å ville kjempe for sitt lands uavhengighet, er ikke det samme som å være nasjonalist.

Generelt sett forbinder i alle fall jeg nasjonalister med karfolk, som er så karslige som bare de mandigste menn kan være(etter Hollywoodstandard), som ikke fant tilhørighet noe sted, før de fikk marsjere i takt og tenke likt som en hel haug med andre.

Ellers er jeg nasjonlist i den forstand at jeg ikke synes noenting i Norge bør eies av noen som ikke bor her. Vindmøller og oljeplattformer er de fremste eksemplene for min del. Jeg synes også at våre primære naturressurser bør nasjonaliseres. Det er ingen grunn til at enorme private selskaper skal høste disse godene. Når monopol er tendensen, skylder vi oss selv å la staten ha det. No annet er pumping av norsk kapital over på utenlandske kontoer. Se for eksempel hvordan tre utenlandske apotekkjeder er det eneste vi har av apotek.

Snekring, butikkdrift og alt som finnes av tjenester og ikke livsnødvendige varer må gjerne selges privat. Men jeg synes det hadde vært fetere om ingen fikk drive på mer enn en lokasjon, og dermed at det å være bedriftseier kom nærmere det å være lønnsmottaker.

Man drev sjappa si, eller håndverkerfirmaet sitt med et par ansatte og arvtakeren.

Slik sett er jeg nasjonlist, men hakekors, tankepoliti og negerhat kan dem ha for seg selv, barskekara.
Vis hele sitatet...
Har du sett hva skjer i Russland om dagen? Det er noen få mennesker som kjøper opp alle Franchisene til selskapene som gikk ut av landet for en billig penge, virker kjent?

Eks: Se på han som tok over for McDonald. Han eide deler av Franchisene øst i landet men fikk nå tatt over alle foreningene i landet til en super billig penge, høres kjent ut? Det må jeg si ikke helt står sammen med hva du sier om at folket eier verdiene i landet. Det er ikke mye av folkets penger du ser til?

Det kommer snart en ny bølge med regime vennlige oligarker mens de som ikke er 100% for blir sakte men sikkert "byttet" ut.

Veldig folkelig at noen få personer som oppfører sånn som regjeringen vil får tilgang til enorme mengder penger mens resten av folket ikke har i nærheten samme muligheter.

I Norge går deler (78%?) Av profitten som oljeselskapene tjener tilbake til staten. Om Russland gjorde dette hadde staten hatt enorme ressurser og du hadde sett hvordan et virkelig militær hadde vært.

Russland og Usa bryr seg like lite om folket sitt. Vet ikke hvorfor du hele tiden peker til Nato og USA som syndebukkene for at Russland valgte å gå til angrep på et annet land. Er som at usa skylder på Kina/Russland/kommunisme for Vietnam krigen og ikke deres egen paranoia.

Eldste trikset i boka når du sliter politisk er å lage en ekstern fiende som folket kan samles mot!

Jeg hørte fra regjeringen i Russland når sanksjonene fra vesten ble satt i drift at dette var Russlands mulighet til å bygge opp nasjonen sammen! Hva stoppet dem fra å gjøre dette 2000 - 2021? (velger 2000 siden det var da Putin kom til makten og faktisk gjorde en grei jobb med å rydde opp før han mista hodet) Joda, de som kunne gjort en endring var for opptatt med å ta mest mulig penger i egen lomme.

Beklager at dette ble litt off topic.