View Single Post
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Det jeg derimot selv er stor motstand av er den høye lønnen politikerne får. Mener selv at politikerne ikke burde få mer enn 500.000 i årslønn, uavhengig av om man er stortingsrepresentant eller statsminister
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i at lønna må stå i stil til arbeidet, men 500.000 tror jeg er alt for lavt. Vi ønsker jo gjerne at det skal være aktuelt for folk med relevant og god kompetanse og erfaring å ta på seg stillinger i stortinget. Men da må lønna faktisk være på et nivå hvor det faktisk ikke motvirker og skremmer dyktige folk vekk fra en slik stilling. Samtidig skal den heller ikke være for høy. Vanskelig balansegang der.

500.000 er under median-lønn i Norge, og mye av de med den erfaringen man ønsker inn på stortignet ville fort fått godt over medianlønn om de valgte å jobbe andre plasser. Og man man har en lønn på 750.000 til 1.000.000 er det ikke aktuelt å bli minister om det betyr man går ned til 500.000 i lønn. 1.000.000 i året er god lønn - men man blir ikke rik av det. I stor grad har man bare et betydelig større boliglån (og romsligere økonomi), og man har gjerne ikke råd til å faktisk gå ned i lønn uten å da måtte selge huset.

Så kort fortalt, jeg mener at lønna for ministerposter ikke trenger å være veldig god. Men den må være konkurransedyktig nok til at folk faktisk kan ta en ministerpost uten å måtte selge huset sitt.