View Single Post
Sitat av Dough Vis innlegg
Hvilken plan? Nå er vi jo igjen på vestens synske evne til å lese Putins tanker.

a) Invadere og erobre Ukraina som land, nei der har han ikke lykkes. Ikke Kiev eller. Deler av områdene i øst, kystripa som forbinder russland med Krim, fortsatt god sannsynlighet. Mauripol er forbi stadiet hvor en gjenerobring er mulig pr nå.

b) Splitt og hersk. Uro i EU, FN og Nato på uoverskuelig lang sikt. Svært sannsynlig.
Vis hele sitatet...
Skulle svare vidarlo da jeg leste posten din, trenger ikke svare. Det eg forsøkte få frem oppsummerte du veldig godt. Og ja, kyststripen kan fint være selve indrefileten han egentlig trengte. Splitt og hersk herfra. Skrem med energi, trussel om stengte olje og gassrør. Slik situasjonen er med tanke på energi er det nok til å skape indre knirk og helvete i EU.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Ja.

Men sånn uavhengig av det: ser du på det som realistisk at Noreg og Danmark hadde gjort nøyaktig ingenting ved russisk invasjon av Sverige og Finland? Begge land er tungt integrerte i NATO, og vi har øvd saman med dei.
Vis hele sitatet...
Personlig tror jeg Norge hadde latt Nato avgjøre. Ingenting hadde vi sikkert ikke gjort. Kanskje hadde vi levert utstyr, våpen og ammunisjon. Noe mer hadde blitt opp til Nato tror jeg. Og da er det ikke utenkelig at Nato ville sagt at Sverige er ikke i Nato. Vi sender ingen styrker til Sverige.

Sitat av drewjuice Vis innlegg
Vel, man kan se på historien og hva Putin har foretatt seg før. Det som skjer nå er egentlig ikke noe nytt i det hele tatt. Det som er nytt er at Putin har fått motstand, både direkte og indirekte. Ikke bare har han mislykkes på punkt a og b, han kommer også til å få et stort problem på hjemmebane hvis han ikke klarer å skvise ut en eller annen seier. Putin er helt sikkert ikke så fornøyd med NATOs nærvær og alt det der, men om man tar utgangspunkt i historien hans så er det meningsmålingene som er det viktige her.

Jeg må nok en gang anbefale denne fyren her:
https://twitter.com/kamilkazani/stat...11906412933121




Et angrep på Finland eller Sverige hadde fått konsekvenser.
Vis hele sitatet...
Hvem sier Putin har eller vil få trøbbel på hjemmebane? De jeg kjenner fra Russland, har bodd i Norge lenge. De er fortvilte fordi de ikke klarer nå inn til sine russiske venner og familie som bor i Russland. De leser russiske aviser og ser russisk TV og tror at det er de norsk russiske utflytterne som tar feil og er "ødelagt av vesten". De vil ha sine utflyttede barn hjem til Russland fordi vesten er jevlig.

Angrep Sverige/Finland se svaret over.
Sist endret av _abc_; 10. mai 2022 kl. 21:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.