View Single Post
Sitat av Dough Vis innlegg
Hvilken plan? Nå er vi jo igjen på vestens synske evne til å lese Putins tanker.

a) Invadere og erobre Ukraina som land, nei der har han ikke lykkes. Ikke Kiev eller. Deler av områdene i øst, kystripa som forbinder russland med Krim, fortsatt god sannsynlighet. Mauripol er forbi stadiet hvor en gjenerobring er mulig pr nå.

b) Splitt og hersk. Uro i EU, FN og Nato på uoverskuelig lang sikt. Svært sannsynlig.
Vis hele sitatet...
Vel, man kan se på historien og hva Putin har foretatt seg før. Det som skjer nå er egentlig ikke noe nytt i det hele tatt. Det som er nytt er at Putin har fått motstand, både direkte og indirekte. Ikke bare har han mislykkes på punkt a og b, han kommer også til å få et stort problem på hjemmebane hvis han ikke klarer å skvise ut en eller annen seier. Putin er helt sikkert ikke så fornøyd med NATOs nærvær og alt det der, men om man tar utgangspunkt i historien hans så er det meningsmålingene som er det viktige her.

Jeg må nok en gang anbefale denne fyren her:
https://twitter.com/kamilkazani/stat...11906412933121



Sitat av vidarlo Vis innlegg
Ja.

Men sånn uavhengig av det: ser du på det som realistisk at Noreg og Danmark hadde gjort nøyaktig ingenting ved russisk invasjon av Sverige og Finland? Begge land er tungt integrerte i NATO, og vi har øvd saman med dei.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg var egentlig bare nysgjerrig på det med EU. Jeg er helt enig med deg. Et angrep på Finland eller Sverige hadde fått konsekvenser.