View Single Post
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Fordi det blir omtrent kun bare det.
Vis hele sitatet...
Ikke bare det, men det kommer nesten bare søppel. Hvis en hadde satt listen like høyt i den delen av forumet, som resten av forumet, hadde det ikke blitt postet der ofte. Det vesle bra som kommer, drukner bare i dette søppelet.


Noe upopulært jeg mener:

- Jeg mener at vi burde ha stengt grensene for all innførsel av arter (en del frukt, grønt og urter er selvsagt ok). Altså jeg mener hageplanter og lignende. Sammen med at vi bør forby så og si alt, som har status status SE - svært høy risiko, sammen med en del med status HI - høy risiko i Fremmedartslista (det kommer en ny en i år). Dette gjelder å ha dem i hagen, og at grunneier har ansvar for at de skal fjernes.

- En annen upopulær ting jeg vil ha gjennomført, er informasjon hvor giftig planter er, og eventuelle langtidsvirkninger. Dette gjerne sett i lys med andre stoffer, som f.eks. plantevernmidler. Mange får panikk av tanken om rester av enkelte pantevernmidler i mat, mens dem gjerne duller med en hage– eller potteplante som gjerne er giftigere enn noe lovlig plantevernmiddel. En del spiser og/eller lager te av planter, som også er direkte helseskadelig.

- Fjerning av alle ekstrasubsidier for økologisk landbruk. Sammen med å opplyse om hvor skadelig det er for naturen og vår matsikkerhet. Dette gjelder også til dels rent vegetarisk kosthold langt nord, hvor det så og si ikke går an å dyrke grønnsaker. Og ikke minst ting som "karnivore"-dietten og mye annet. Der om mange skulle ha gjort dette, vil jorden gå til dundas. Altså for hvert ledd fra produsent (planter), førstekonsument (planteetere) andrekonsument (de som eter planteetere) tredjekonsument o.s.v. er det et betydelig energitap (litt over 40 % hos slaktekylling, som også er det landbaserte dyre som utnytter fôret mest effektivt, sau har et tap på ca. 80 % og villt har gjerne et tap på 90 %). Men en må også kombinere dette med, at mennesket klarer ikke å fordøye gras, og noen områder kan det nesten kun dyrkes gras, poteter og kanskje kålrot.

Jeg mener myndighetene og TV-kanalene har virkelig sviktet, når det gjelder informasjon om fremmede arter, og hvilket problem de utgjør. Sammen med hvor giftig enkelte planter er. Sammen med hvor ineffektivt økologisk landbruk er. En får gjerne rundt halvparten av avlingene, sammen med det går noen ufattelige mengder med diesel, til mekanisk ugrasbekjempelse, som er veldig tungt.

Ellers ble det nevnt bruk av insektmidler o.l. for å dyrke mat tidlig i tråden. Ja, nettopp poenget er, at å drepe (helst kun skade)insekter og (helst kun skade)dyr, som gjerne spiser opp maten, som vi egentlig skulle ha hatt. Hvis en ikke gjør det, blir det mindre avling, og vi må dyrke opp mere jord, noe som er blant det verste for naturen (habitatsødeleggelse).