Tråd: Oljekrisen
View Single Post
I like turtles
Skyfex's Avatar
Trådstarter
aybara: Hvordan skal vi utnytte oljen hvis vi ikke har nye tankskip eller rafinerier til å behandle den? Nå tar jeg bare ut fra hodet. Men det sto noe om i artikkelen at det ikke har blitt laget nye rafinerier eller tankskip på en god stund, og det som er går på full kapasitet. Men du har et godt poeng. Hvis vi finner noen gode teknologier som kan holde veksten gående i 10-20 år til så har vi kanskje muligheten til å få videreutviklet alternative energikilder og energibærere. Men kjenner jeg menneskeheten rett tenker vel de fleste bare "meh.. Vi fikser det når vi kommer dit.", også blir det ingen økt satsing i alternativ energi

Sånn jeg ser det har vi egentlig to alternativer:
1: Flate ut oljeproduksjonen kunstig og kontrollert nå, slik at vi har god tid til å*utvikle alternativ teknologi før produksjonen begynner å*synke.
2: Satse hardt på å holde veksten oppe helt til den kræsjer, samtidig som vi putter masse penger inn i alternativ teknologi.

Kjenner jeg politikerne rett vil de vel gamble på #2. Problemet med det er at vi ikke aner hvor lenge vi kan holde veksten gående, og vi har kanskje ikke tid til å bygge om en infrastruktur til $10^12. Og det nok til*å*bli ganske stygt uansett når vi ikke klarer å holde veksten oppe lenger.