Tråd: Oljekrisen
View Single Post
Sitat av aybara
Hydrogen er en energibærer, ingen energikilde, og løser dermed ingen av problemene vi vil få når det blir slutt på oljen.
Vis hele sitatet...
Tror du misforstod meg litt aybara - er absolutt klar over dette, og det er derfor jeg sier at det "gjør det mulig å frakte energi rundt". Dette er jo i bunn og grunn hovedgrunnen til at vi ikke bruker batterier i dag, men bensin - du får frakta med deg mer energi pr kg (det er jo en grunn til at brenselsceller er så pop forskningstema for tida, og da med hydrogen som en av mulighetene). Så, det er ikke en løsning på problemet "skaffe energi", men det er absolutt en mulighet som energibærer for biler og andre mobile ting, selv om det selvsagt må brukes energi til produksjonen først (og ja, det kommer selvsagt til å være et ganske heftig energitap i den produksjonen). Har hørt om noen... hmmm... var det karbonfibre mon tro? jaja i alle fall, noen fibre de har store forhåpninger til, de kan visst klare å lagre noen ganske utrolige mengder med hydrogen i dem. Får de det til å funke vil hydrogen absolutt være et alternativ som energibærer.

Men hvordan man skal skaffe energien til å begynne med... tja... jeg vil nok tro at det mest realistiske er en blanding av både sol, vann, vind, og bølgekraft. Rett og slett det som er mest tilgjengelig i området. Eventuelt en bråte med hamstere i løpehjul også, men dette er vel omtrent like realistisk som å håpe på at vi skal få til et fungerende fusjonskraftverk i nær fremtid. Riktignok - skulle vi plutselig få til DET, da er ting langt på vei i boks for LANG tid framover, og ganske så rent.
Sist endret av atomet; 7. september 2005 kl. 22:24.