View Single Post
Sitat av itori123 Vis innlegg
Tror årsaken til at Dreamweaver ikke er så mye brukt, er pga manglende støtte opp mot Java teknologi - en ønsker all teknologien samlet. Er vel Microsoft Visual studio som blir mest brukt. Når jeg ser på sammenlikninger, så er det mange som anbefaler Dreamweaver over Visual studio. Et større problem med Dreamweaver er lisenser, men lett å overkomme.
Vis hele sitatet...
Jobber du i et større selskap er ikke lisenser et stort problem. De kan se dyre ut for privatpersoner - men prisene er ikke så ille. Men inntrykket mitt, sett fra en som gjerne sitter på litt større utviklingsprosjekter, er at man liker å skrive HTML + CSS selv. Og samtidig bruker man nesten alltid et framework some react. Og da ønsker man bare en editor/IDE som støtter opp under dette. Favorittene til mange ser ut til å være Visual Sudio Code, men Atom og Sublime er det og noen som bruker. På Java/Kotlin-prosjekter bruker mange bare IntelliJ også til javascript siden det er lett å bare bruke det samme verktøyet på både frontend og backend.

Dreamweaver ser mest ut til å fungere om man skriver ren HTML og ønsker å designe denne. Men siden veldig mange i dag lager veldig javascript-tunge webapplikasjoner så fungerer den ikke så bra for mange. Og da er det sikkert lettere å bare ha oppe et nettleser-vindu hvor du ser endringene forløpende. (Bruker man f.eks. webpack hot-reloading ser du jo endringene du gjør fortløpende).

Jeg synes derfor det blir merkelig å anbefale folk å prøve ut Dreamweaver om målet er på sikt å få seg jobb. Vil nok mye heller anbefale å bruke en av standard editorene som er populære for tiden. f.eks. Visual Studio Code som har masse gode plugins, og er gratis.

Sitat av itori123 Vis innlegg
Når det gjelder hva som er lurt og mest effektivt, som kanskje kan stride mot hva som er vanlig praksis, så kommer det veldig an på hva folk er vant til. Man kan si at enkelte foretrekker å kode fordi det er det en er vant til, men visuelle tilbakemeldinger kan kanskje ha en tedens til å gi bedre form for interaksjondesign med tanke på interaksjonsformen å endre designet en holder på med. Igjen hvis alle kan kode 100% så spiller det nok ingen rolle
Vis hele sitatet...
Når jeg sier vanlig praksis mener jeg "Det du mest sansynlig kommer til å gjøre om du tar en vilkårlig jobb innenfor programmering". Siden jeg selv jobber i Oslo kan jeg kun utale meg basert på erfaringer fra jobber og miljøet her.

Om du jobber i et litt større selskap, som er stort nok til å f.eks. ha egne designere så skiller man gjerne veldig på det å drive å prototype en interaksjons-skisse og det å faktisk lage den ferdige løsningen. Et eksempel på en måte som har blitt veldig populær er at designerene typisk setter opp en skisse i figma eller inVision (hvor det er veldig lett å prototype ting visuelt). Og når man har kommet frem til noe man fungerer så vil utviklerene lage det (f.eks. som en del av en react-app).

Og for trådstarter sin del - så vil jeg tro at om man satser på å få en jobb som utvikler er det med andre ord stor sansynlighet for at man må jobbe med å skrive JavaScript, HTML og CSS om man jobber med frontend. Og jeg vil derfor anbefale TS sterkt å lære seg å bare skrive HTML og CSSen selv - og ikke bruke tid på å lære Dreamweaver med mindre man vet på forhånd at de man ønsker å søke jobb hos bruker dette.

Og klarer du å sette opp en design med CSS du skriver for hånd, er det nok enkelt å lære seg å bruke verktøy som Dreamweaver senere om det skulle være nødvendig.
Sist endret av etse; 16. mai 2021 kl. 09:52.