View Single Post
Sitat av etse Vis innlegg
Om målet er å lære seg å kode for web for å få seg jobb vil jeg virkelig anbefale å venne seg til å skrive CSS selv. Som freelancer kan det være Dreamweaver er nice - men mitt inntrykk er at det ikke er mye brukt. I hvertfall ikke blandt arbeidsgivere i Oslo. Så min anbefaling er å bare bli vant til å skrive HTML og CSS selv.

At javascript kommer til å dø ut tror jeg ikke. CoffeScript, elm og andre språk har forsøkt å ta over markedet fra javascript - men det har aldri klart å få noen vesentlig markedandel. TypeScript har blitt veldig stort nå - men det er jo på mange måter egentlig bare JavaScript med statiske typer. Så når man er ny vil jeg anbefale å lære JavaScript i dag - og unngå kompleksiteten man får ved å innføre TypeScript.

En react eller vue-app er i stor grad egentlig for det meste javascript - sammen med html-templates(vue) eller JSX(react). Men i stor grad er det uansett javascript.

Angående rammeverk i frontend er min erfaring som konsulent at nesten alle prosjekter av en vesentlig størrelse bruker et rammeverk som react, angular eller vue. Tror at React nok er mer populært enn de andre om man ser på jobber i Oslo. Og det ser heller ikke ut til å forsvinne med det første. Så å lære seg React etterhvert kan jeg anbefale. Men vil anbefale å få litt kontroll på standard HTML+CSS+JS først, så man ikke gaper over for mye med en gang.
Vis hele sitatet...
Tror årsaken til at Dreamweaver ikke er så mye brukt, er pga manglende støtte opp mot Java teknologi - en ønsker all teknologien samlet. Er vel Microsoft Visual studio som blir mest brukt. Når jeg ser på sammenlikninger, så er det mange som anbefaler Dreamweaver over Visual studio. Et større problem med Dreamweaver er lisenser, men lett å overkomme.

Er absolutt lurt å kunne alt det grunnleggende (HTML+CSS+JS) hvis en skal klare å lære noe som helst ^^

Når det gjelder hva som er lurt og mest effektivt, som kanskje kan stride mot hva som er vanlig praksis, så kommer det veldig an på hva folk er vant til. Man kan si at enkelte foretrekker å kode fordi det er det en er vant til, men visuelle tilbakemeldinger kan kanskje ha en tedens til å gi bedre form for interaksjondesign med tanke på interaksjonsformen å endre designet en holder på med. Igjen hvis alle kan kode 100% så spiller det nok ingen rolle
Sist endret av itori123; 15. mai 2021 kl. 21:18.