View Single Post
Sitat av Patrick Vis innlegg
JavaScript, som flere kaller for "vanilla" her, er på ingen måte døende.

Jeg har skrevet flere nettsider som bruker ren JavaScript.

Jeg har en lg tv som kjører JavaScript.

Min Fitbit lar meg programmere apper i JavaScript.

Jeg kan lage Android/ios apper i JavaScript.

Jeg har programmert microcontrollere med JavaScript(espruino).

Desktop apps kan lages i JavaScript (tidligere electron, men nå heller sciter).

Verden av JavaScript er enorm. Prosessorutviklere optimerer for JavaScript om dagen. Det er kommet for å bli. Alle disse rammeverkene som popper opp bruker bare JavaScript, jeg hadde ingen erfaring med react, men det tok meg likevel bare noen dager å lære meg det. Samme med vue og svelte. Ganske enkelt fordi jeg allerede kan JavaScript.

Du kan banne på at dersom du skal lage et eller annet, og spørsmålet er "men kan jeg lage det i JavaScript?" Er svaret nesten alltid ja.

Hvis det er bare ett språk man må kunne, er naturligvis valget JavaScript. Selv om jeg kanskje ikke er helt fornøyd med det.
Vis hele sitatet...
Javascript kommer nok ikke til å dø ut for dem som lager bibloteker, men så lenge en heller ønsker å bruke et biblotek i javascript fremfor ren javascript, så blir javascript kinda et språk brukt til å implementere at annet språk. En må kunne javascript enn så lenge for disse biblotekene, men tror javascripten kommer til å bli mer og mer hidden.

F.eks har webGL i grafikk verdenen blitt litt gjømt bak THREE.JS for eksempel. Der det er javascript kan en nok banne på at at det ikke tar lang tid før noe blir byttet ut med et biblotek som fjerner mye av det vanskelige.

En vil nok alltid måtte kunne grunnleggende javascript, men som sagt en trenger ikke lengre å kunne javascript like god som en måtte før.
Sist endret av itori123; 15. mai 2021 kl. 13:04.