View Single Post
Anonym bruker
""
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Fra SNL: Psykose er den vanligste brukte betegnelsen for alvorlige psykiske lidelser hvor det foreligger realitetsbrist. Den manglende realitetsinnsikten (sviktende dømmekraft, feiltolkning av sosiale signaler, sviktende kontaktevne) gjør også at de fleste personer med psykose fungerer dårlig i samspill med andre mennesker. Med visse unntak (paranoia), vil også de fleste personer som er psykotiske, virke påfallende i sin væremåte i andres øyne.

Har opplevd psykose på weed før, det var ikke spesielt ubehagelig, bare rart.
Opplevde det som heter depersonalisering. Var fullt og helt klar over at jeg var psykotisk men jeg hadde full kontroll. Var bare litt ubehagelig å se seg selv i speilet og ikke kjenne igjen speilbildet sitt.

https://sml.snl.no/derealisasjonsfenomen
Vis hele sitatet...
Forskjellen på psykose og for eksempel paranoia eller depersonalisering, begge kan være psykosesymptom men man kan ha det uten å være i psykose. Er man i en psykose skjønner man ikke at man er det og ut fra alle psykosene jeg har hatt og kjenner til hos andre så er ubehagelig et meget svakt ord. Om du bare følte deg rar så vil jeg påstå at det ikke var psykose du opplevde. Psykose er full av alvorlige vrangforestillinger man ikke skjønner at ikke er virkelig, ala at russisk mafia eller Jesus kommer inn i stua di for å ta deg og hallusinasjoner i form av lyd og skikkelser. Paranoia alene kan også gi lyd hallusinasjoner og vrangforestillinger men med ene beinet fortsatt i denne virkeligheten.