View Single Post
Anonym bruker
""
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Nå vil jeg bare nevne det at svært mange som bruker feks weed, LSD, sopp osv har pr definisjon psykoser når de er påvirket.

Som nevnt over så er psykoser det at det skjer en realitetsbrist og jeg har opptil flere ganger opplevd at det feks "ringer på" selv etter bare 1 joint. Det at tid og rom som en direkte konsekvens av rusbruk oppfattes annerledes er jo egentlig psykose.
Vis hele sitatet...
Vet ikke helt om det blir riktig å si at det er psykoser..
Det du egentlig sier da er jo at alle som tar rusmidler, drikker alkohol, snuser/sigger, tar medikasjoner osv er i psykoser hele tiden da, noe som i bunn og grunn vil si at absolutt alle mennesker på jorden er i konstant psykose.
Det å innbille seg en lyd eller se noe som ikke er der er ikke nødvendigvis en psykose, vrangforestilling eller noe galt.
Det kan være du hørte noe som lignet, så noe/noen du savner.

Søvnmangel kan føre til hallusinasjoner, får man psykoser da også?
Er man psykotisk om man er blind og får hallusinasjoner eller når man er døv eller har problemer med synet?
Har du psykose om du har aids, nyre eller leverfeil?
Er bestefaren min i psykose fordi han fortsatt prater med sin døde kone fra tid til annen?
Er alle tenåringer som er på fest i full ultra super psykosemodus?
Er jeg psykotisk fordi jeg dreper folk på tvspill eller ser serier/filmer hvor folk blir skutt, stabba, eksplodert?
Nei, nei, nei, nei, nei, nei, nei og mer nei.

Hallusinasjoner kommer ikke nødvendigvis av psykoser, endret tidsperspektiv, endret smak, endret hørsel eller syn, det er også hallusinasjoner, ikke psykoser i veldig mange tilfeller når det er psykedelisk innblandet. Å si at å trippe er å være psykotisk blir bare helt feil og veldig teit.
"altered state of consciousness" som tripping så fint kalles kan bli brukt på så utrolig mange positive måter så hvorfor stemple alle som bruker rusmidler, eller egentlig hele verdens befolkning for psykotiske?

Ja, rusmidler kan gi psykoser, men det kan veldig mye annet også.
Det er vel først når det også dukker opp Schizofreni, Paranoide psykoser, Akutte og forbigående psykoser, Schizoaffektive psykoser, Bipolare lidelser, Depressive psykoser og eller Organiske psykoser du skal tenkte at det er en snakk om psykose.

Er jo heller ikke særlig rart folk på meth er de som får mest psykoser, oppe flere dager i strekk, veldig lite mat, næring generelt.
Her er det også viktig å tenke på at søvnmangel kan forårsake så mangt.
24 timer uten søvn er som å ha 1 i promille og 35 timer uten søvn gjør ofte folk psykisk ustabile. Når du da har en methhead som tweaker på 40-50t så er det ikke rart personen fort kan ende opp med å bli psykotisk.