View Single Post
Moonshiner
Skogsnisse's Avatar
Trådstarter
30
Sitat av per-ulv Vis innlegg
E-ARC er electronic automatic reflux control. Dvs at apparatet slutter helt av seg selv når body er over. Kombinerer du dette med en Thor's hammer så har du og eget reservoar for fores/heads og du vil kun ta ut ren body. Fores/heads vil bli samlet i toppenav kolonnen, body vil bli samlet i egnet beholder og all tails vil være igjen i kokekar.
.
Vis hele sitatet...
Jah.. det var E-ARC det ja. Jeg ser verdien i det om man bare skal lage mye brennevin.
Og at det er gøy å pille med automasjon. For det er det jo!

Jeg for min del synes nå det er stas å kjøre kolonne så det er meg som har æren/skylda for produktet

Sitat av Fjosnissen Vis innlegg
Ska få isolert tanken. Så får man se om det blir forskjell
Vis hele sitatet...
Ville jeg gjort. Bra for strømregninga og, det.
Mitt kokekar er isolert, det samme med kolonna.
Har latt meg fortelle at det er viktig for stabiliteten i kolonna.
Og det ser ut til å stemme. Vikler bare en masse fleecetepper rundt.

Min kolonne er 63mm innvendig (rustfrie eksosrør) og isolerte,
jeg koker opp med 3Kw, og skrur ned til 1,6Kw når det koker.
Har hatt grei erfaring med det, men nå har jeg bygd ny koke med 2Kw element i, så får se hvor lang tid oppkoket tar da..

Bare kjøleren din klarer å slå ned dampen, kan du vel nesten koke med hva du vil.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Har ikke prøvd dette selv, men har hørt om en kjemiker som eksperimenterte litt rundt hb brygging, han brukte 2 metall pinner (husker ikke hva) og strøm, pluss natron for å gjøre satsen mer ledene.
Vis hele sitatet...
Får føye meg inn blant de som ikke helt skjønner hvordan dette skal hjelpe gjæren..
For å klarne ferdig gjæret sats, kanskje.. usikker på om elektrolyse har noen større effekt på flokkuleringen.
De fleste elektroder vil nok lage en grei kontakt mot vann. Selv om man har i natron, vil jo metall lede bedre.

Men om du prøve, please let us know!
For å klarne gjæren, er det nok enklere å bare stikke den om, og ikke ta med bunnfallet.

Jeg for min del synes stripping av sats er en grei måte å få rent produkt på. Litt kjipern på en 25 liter, men jeg har gjerne kjørt noe større batcher..

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Gjæringen er en prosess. Jo mer du stresser gjæringen med varme jo mer avfall blir produsert under gjæringen. Det kalles vel fusel. Det finnes hurtiggjær og ymse triks men det enkleste for å få god sprit er nok å la gjæren jobbe sakte og sikkert på jevn temperatur og gå til satsen er gjennomsiktig, klar og og fin. Gjæring under 20 grader er bra. Tar lengre tid men gir bedre sprit.
Vis hele sitatet...
Word! Og ikke bare pøse på med sukker, heller.
5-6 kg er bra på 25 liter. Max 6.

Om man ikke bruker plastis, da. Da er det bare å gunne på
Sist endret av Skogsnisse; 8. desember 2019 kl. 01:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.