View Single Post
Sitat av CallMeMaybe.Dog Vis innlegg
Vet dette er litt offtopic, men synes ikke det er nødvendig å lage en ny tråd pga det jeg lurer på. Er selv "Kristen-atheist", hvor jeg ikke tror på gud men liker holdningene til religionen. Vet at alle religioner har mange fellestrekk. Kanskje det er på grunn av familie at jeg er det. Bryr meg igrunn ikke så veldig mye om religion

Det jeg tenker er at idag er jeg et bevisst menneske, jeg har altså blitt til. Det er vel ikke umulig å bli bevisst igjen når jeg dør. Ikke nødvendigvis at jeg blir bevisst slik jeg er idag, men at bevisstheten går over i noe annet. Litt vanskelig å formulere, men dere skjønner vel tegningen.
Vis hele sitatet...
Det er nok ikke kristendommen du liker, men humanisme. Tror du ikke på gud, selv om du mener skikkene deres er gode, så er du fortsatt en ateist.

Bare sånn.. Har du lest bibelen? Den gode bok, som er god fordi den selv sier det, er ikke mye god. I gamle testamentet gir gud de ti bud, hvorav ett er å ikke drepe. Noen kapitler senere kaller han på massemord. Hvordan man kan like en slik holdning, vet ikke jeg. Det står også at man ikke får gå til et alter om man har hatt byller, er blind, har bevegelsesproblemer eller flere skavanker. Det skal heller ikke ofres syke dyr i hans ære, vi vet jo alle at gud blir harnisk hvis han får dårlig kjøtt. Hvis du mener holdninger som sier det ikke er greit å drepe, bare massmord beordret av gud er greit. For ikke å snakke om at det er greit å sette syke mennesker som "annenrangs", så for alle del. Du har arvet den gode boks holdninger, og er kristen.

Hvis ikke, så bare liker du humanismen som kristendommen har adoptert.