View Single Post
Sitat av Provo Vis innlegg
Problemet ditt er at du fortsatt insisterer på å beholde det mentale som en egen eksistens fri fra det fysikalske, på tross av at dette er et ugyldig premiss innenfor materialismen som eksplisitt sier at dette ikke er tilfelle. Hvis du skal argumentere for hvorfor materialismen i seg selv er substansdualistisk må du selvsagt gjøre det på materialismens premisser. Og da er det ingen parallell eksistens av gjenstanden fordi det er ingen parallelle virkeligheter (det fysiske og det mentale) slik du snakker om. Det er kun det fysiske. Alt som er deg og din bevissthet, dine tanker og betraktninger, er fysiske fenomener i form av aktiviteten i hjernen din.
Vis hele sitatet...
Vi trenger ikke diskutere det videre, men du misforstår meg virkelig. Du blir irritert fordi du repeterer deg, noe som er helt forståelig, men forholdet er identisk fra mitt perspektiv. Det jeg vil frem til, er at du også anerkjenner at hele vår opplevelse av virkelighet vil være bundet til nevrologien. Jeg er 100% sikker på at vi er enige i vårt biologiske utganspunkt for opplevelse. Du kan godt si at opplevelsen ikke er substansdualistisk fra den fysikalske verden, men den vil, innenfor den modellen, altså skille mellom objekt opplevd, og objektet i seg selv. Hva man selv ønsker å kategorisere de ulike delene av systematikken som, er uinteressant. Wulff skisserer forholdet godt, men det det eksisterer flere tenkere og filosofiske strømninger som tar antroposentriske utganspunkt, noe dette i bunn og grunn handler om. Jeg tror du fint klarer å se forbindelsen til den utbredte animismen fra dette (realistiske) perspektivet, noe som bør gjøre deg klar over den enorme signifikansen det kan ha innenfor alle de antropologiske fagene (noe slike utgangspunkt delvis har fått gjennom postmodernismen), og til syvende og sist, vår egen væren.
Sist endret av Hardtliv2013bwoi; 12. mai 2013 kl. 04:46.