View Single Post
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Sitat av OldSoulAquarius Vis innlegg
Hei,
Lurer på en ting, er det generelt vanskelig og finne flein? Dvs, om jeg planlegger en tur og finner områder hvor sauer beiter langt oppi gåkk, tar det som en dagstur. Hvor stor er sjansen for å finne flein? For å spørre på en litt annen måte til dere som er drevne. Hadde dere garantert funnet flein på en dagstur i Norges natur når tiden er inne, men i ukjent område?
Vis hele sitatet...
Kommer jo litt an på, folk er forskjellige.

Jeg vil si nei, det er en relativt utberedt vekst, men det er jo en helt ny aktivitet for folk flest. Man har ikke noe basis for sammenligning når det kommer til vanskelighet og tidsbruk.

Det flere her er enige om er at når du først finner flein, så tar du omtrent aldri feil igjen, det er litt som å sykle: Fleinsoppen er såpass annerledes enn de fleste andre småsopper. Det enkleste man kjenner igjen foruten utseendet er hvordan den føles å ta på. Det er en solid liten rakker som tåler å bli klemt ganske hardt uten å bli ødelagt, i motsetning til sopp flest som detter fra hverandre om du ser stygt på de.

For å svare på spørsmålene dine: Det er 50/50, det er ingen garanti for at man finner flein på en letetur. Det samme gjelder meg, om jeg går i ukjent område og leter er det ingen garanti for at jeg finner noe.
Selv om jeg besøker steder jeg før har funnet flein er det ingen garanti for at jeg finner noe: De kan ha blitt plukket av andre eller så er det andre vekstforhold dette året.