View Single Post
Fysikkprofessor
42
La oss si at Trump plutselig får et raserianfall i morgen og blir mektig forbannet på et land av en eller annen grunn. Er det sånn at han bare kan bestemme seg for at: "Nå har jeg fått nok! I morgen angriper jeg Tyrkia og fyrer løs et par atomstridshoder mot Erdogan's palass og bomber Tyrkia sønder og sammen. Dette fordi jeg ikke liker politikken han står for og dessuten er barten hans så fæl og ekkel at jeg har grunn nok for å gå til krig."

Riktignok et banalt eksempel satt på spissen. Men teoretisk sett; kunne det ha skjedd?

Jeg regner selvfølgelig ikke helt med at et slikt scenario kunne skjedd, for det må vel gjennom avstemning i kongressen osv. Men på den annen side: han er jo president og det er vel han som har siste ord?

Mer usikker er jeg på Putin. Der tror jeg han i større kan gjøre som han vil, uten at andre politikere skal få et ord med i laget. På den annen side er jo Putin en forkjemper for nedrustning av atomvåpen (hans egne ord) og virker å ha en mer stabil personlighet.

Fakta: USA og Russland sitter med 97 prosent av alle atomvåpen. Resten er fordelt over syv andre land. Jeg regner med at de fleste allerede vet det, men greit å ha i tråden for litt perspektiv.

Et interessant og litt bekymrede tema synes jeg, og noe jeg gjerne vil lære litt mer om fra folk her som kan litt om politikk og historie.

Edit: Skulle stå velge og vrake i overskriften.
Sist endret av DorulInisse; 22. juli 2019 kl. 22:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.