View Single Post
Sitat av Bearass Vis innlegg
De fleste helt på tryne meninger er det lov å ytre - så lenge man ikke truer folk på liv og helsa løs. Jeg skjønner ikke helt hva trådstarter er fortaler for her. Ønsker han å åpne opp for trusler på liv og helse som en ok ytring?
Vis hele sitatet...
Nei, det er en hel del det ikke er lov å ytre. Grov rasisme for eksempel, og her har faktisk folk blitt dømt for å ytre ikke-voldelige meninger i nyere tid.

For å følge opp Xasmas kommentar litt: hvis du begrenser ytringsfriheten og innfører sensur, så fratar du deg selv muligheten til å møte meninger du ikke liker. Hvorfor vil du frata deg selv denne muligheten? Er du redd for andres meninger? Og her kommer det paradoksale: Alle de som vil innskrenke ytringsfriheten vil det på vegne av andre. De vil "beskytte utsatte grupper mot hets", "skjerme barn og unge" og andre platte unnskyldninger. Men det er aldri for å beskytte seg selv! Jeg har iallfall ikke møtt noen som innrømmer det. Så, hvis alle bare fulgte det gamle rådet om å feie for egen dør først, så ville ikke dette vært et tema.

Jeg mener at alle meninger bør kunne ytres uten at det er en politisak. Man kan selvsagt legge begrensinger på hvordan de ytres: dersom du denger naboen helseløs med en spade, så har du fortalt verden at du ikke liker ham, men slike former for meningsutvekslinger bør selvsagt ikke være lovlige. Man får nøye seg med ikke-voldelige kommunikasjonsformer. Videre er det slik at konkrete trusler er noe politiet kan og bør etterforske, og jeg ser intet stort problem i å straffe noen som forteller at de har tenkt til å drepe noen, enten de gjør det eller ikke. Her bør det dog være ganske høyt tak slik at ikke 'trusler' blir et frikort for sensur.

Et viktig moment i ytringsfirhetsdebatten som ikke kan gjentas for ofte er at ytringsfriheten gjelder alle. Hvis jeg ytrer at homofile bør steiens til døde og at mørkhudede mennesker bør lobotomeres, så er det deres rett - og fordømte plikt! - å gi mine idiotiske utsagn et verbalt ballespark på mangfoldige meganewtons styrke. Altfor mange mennesker med kontroversielle oppfatninger 'klager over at ytringsfriheten ikke gjelder for dem' når journalister driter dem ut på TV. Hvilket er nokså pussig, for hadde ikke ytringsfriheten gjeldt dem, så hadde de havna i fengsel. Obligatorisk XKCD. Mer særlig underteksten:
Sitat av XKCD
I can't remember where I heard this, but someone once said that defending a position by citing free speech is sort of the ultimate concession; you're saying that the most compelling thing you can say for your position is that it's not literally illegal to express.
Vis hele sitatet...