View Single Post
Sitat av Choobe Vis innlegg
. Det er ikke ulovlig å si at jeg skal knuse deg i ett heftig parti sjakk,
Vis hele sitatet...
Men vist jeg mener du truet helsa mi når du sa "jeg skal knuse deg", burde du få konsekvenser?

Sitat av Choobe Vis innlegg
[...] si og oppfordre til hva du vil uten konsekvenser. Du kan bli utstøtt, men ingen har lov å slå deg for det eller hive deg i fengsel. Du er også fri til å foreslå krig mot ett land.
Vis hele sitatet...
Sitat av Choobe Vis innlegg
men du har ikke lov å si at du får 100 bomber til å gå av på taktiske plasser i Oslo
Vis hele sitatet...
Dette kan umulig være riktig, eller? vist man foreslår krig mot den vestlige verden og begynner å bable om å sprenge mål blir man jo fort fengslet.. Det er jo mange av disse islamske ekstremister som blir forfulgt av politiet... nei? du motsier jo dette med neste utsagn.

Sitat av Choobe Vis innlegg
Du er fri til å synge om å bombe Paris, men du er ikke fri til å faktisk bombe Paris, eller true med å bombe Paris. Du har også lov å tegne Muhammed og skrive 7 bøker om hvor mye bedre ting hadde vært om vi hengte jøder
Vis hele sitatet...
Hva om sangen blir oppfattet som en "direkte" trusel på Paris? Kan jo ha tekst som er spesifikk ment til å oppfordre folk til å sprenge seg sjøl.
Er det lov å skrive bøker som oppfordrer folk til å ta til seg våpen?

Blir jo fram og tilbake her, på den ene siden har jeg lov, men egentlig ikke.

Sitat av Choobe Vis innlegg
Scenario: Det kommer 6 svære karer opp til deg på åpen gate, og sier "Gi oss alle pengene dine ellers dreper vi deg!", politiet kan ikke arrestere dem fordi de bare brukte ytringsfriheten sin.
Vis hele sitatet...
Mafiaer kan fint finne på å true deg uten å bruke selve "Drepe deg." uttrykket. "sove med fiskene", "møte skaperen" eller bare, "konsekvenser" er noen ganske legale måter å uttrykke seg på, men fører til samme trusel. Da blir det umulig å fengsle noen fordi de sa "Gi meg alle pengene dine, ellers blir det konsekvenser", konsekvensene kan være at du ikke får varen du kjøpte eller at de henger deg opp nærmeste tre.

PVestlandia:

Enig med deg, å snakke stygt om folk fører ikke fram til en bedre debatt, men heller ikke sensurering. Dette er poenget mitt.

Sitat av etsi Vis innlegg
vi har nemlig ikke absolutt ytringsfrihet i Norge, ei eller i noe annet land i verden.
Vis hele sitatet...
æsj.... Det var leit å få bekreftet dette. Men er glad det blir svart på hvit og ikke noe hykleri om at vi har frihet....


Sitat av etsi Vis innlegg
1: Ja.

2: Ja. Igjen, hva er "meningen med frihet"? Å kunne si å gjøre hva du vil uten konsekvenser.

3: I Norge kan du si akkurat hva du vil så lenge det ikke er hatefulle ytringer. Hater du feks. svensker så har du absolutt lov til det, men skal du uttrykke deg om det i det offentlige rommet må du holde deg innenfor rimelighetens grenser. Generaliseringer og rasisme er usaklig og skadelig.

4: Du lever i et samfunn med "begrensninger" til å ytre meningen sin, så konsekvensene er du vel allerede klar over.
Vis hele sitatet...
1. Da er vi uenige.

2. Vist du sier at vi har friheten til å si hva vi vil! utenom det, det og det, blir det jo ikke "friheten til å si hva vi vil" lenger. Jeg har altså ikke friheten til å ytre meningen min vis du føler deg ubekvemt med meningen min. Frihet er nettopp at det er ingen grenser. (slik jeg ser på ordet frihet.)

3. Så jeg har lov å hate noen, men ikke si at jeg hater dem? der forsvinner jo hele friheten min. Syns jeg da.

4. jo, nå er det klart at begrensningene fjerner friheten, men da blir resten av spørsmålet; hva om vi fjerner begrensningene? Noen tidligere mente det ville føre til anarki, noe jeg er helt uenig i.
Sist endret av Coffeeaddict; 14. april 2015 kl. 15:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.