View Single Post
Sitat av Coffeeaddict Vis innlegg
Hei!

Bør ytringsfrihet avgrenses?

Dette mener jeg;

Å avgrense noe er å fjerne meningen med "frihet". Jeg mener at vis en skal kunne si at vi har ytringsfrihet burde en kunne få si absolutt alt en vil.
De fleste mener at trusler og ærekrenkelser er ikke en del av denne friheten, men da er det bedre å si at vi ikke har ytringsfrihet men heller begrenset ytringsmulighet.
Vis hele sitatet...
Hva forsøker du å si her? At drapstrusler er okey fordi de kun er ytringer? Og at vi derfor ikke har ytringsfrihet? Da har du helt rett, vi har nemlig ikke absolutt ytringsfrihet i Norge, ei eller i noe annet land i verden. I mine øyne er dette positivt da det oppfordrer til saklige diskusjoner uten hatefulle ytringer. Hva er "meningen med frihet"?

Sitat av Coffeeaddict Vis innlegg
Det å true noen er praktisk talt ulovlig, det samme gjelder ærekrenkelse.
Problemet er at vanvittig mye kan oppleves som trusler eller ærekrenkelse, sett fra forskjellige synspunkter og tidspunkt. Det å straffe noen for meningene sine eller bare det vedkomne uttrykte er en frihets begrensning og fjerner da vedkomnes rett til ytringsfrihet.
Vis hele sitatet...
I et sivilisert samfunn er vel dette en selvfølge? Truer du noen må du kunne tåle konsekvensene.

Sitat av Coffeeaddict Vis innlegg

Bør ytringsfrihet avgrenses?
Kan denne friheten avgrenses uten å ødelegge meningen med frihet?
Hvilken grenser har vi her til lands, og burde vi ha mere eller mindre begrensning?
Eventuelle konsekvenser av å begrense/frigjøre retten til å ytre meningen sin?
Vis hele sitatet...
1: Ja.

2: Ja. Igjen, hva er "meningen med frihet"? Å kunne si å gjøre hva du vil uten konsekvenser?

3: I Norge kan du si akkurat hva du vil så lenge det ikke er hatefulle ytringer. Hater du feks. svensker så har du absolutt lov til det, men skal du uttrykke deg om det i det offentlige rommet må du holde deg innenfor rimelighetens grenser. Generaliseringer og rasisme er usaklig og skadelig.

4: Du lever i et samfunn med "begrensninger" til å ytre meningen sin, så konsekvensene er du vel allerede klar over.