View Single Post
Sitat av Lauritz Vis innlegg
Hvor mange her er det som har blitt frisk av legens piller, og hvor mange har opplevd å få tilstanden forverret?
Vis hele sitatet...
Ja, selvsagt har jeg det. Ikke alltid, men stort sett, når diagnosen stemmer.

Kan trekke fram den gangen antibiotikaen sluttet å fungere på en tilbakevendende halsbetennelse og infeksjonen spredte seg til omliggende vev og dannet en halsbyll.

Visste dere at giktfeber –en langtidskomplikasjon av en ubehandlet streptokokkinfeksjon– fortsatt rammer mer en 33 millioner personer årlig, der 12.5% av disse (hovedsakelig mennesker under 25) vil dø av hjertesvikt på grunn av det?
Halsbyll i seg selv er også en komplikasjon min bestemor har fortalt flere skrekkhistorier om. Google det hvis du vil gjøre deg selv kvalm.

Etter en stund sluttet standardantibiotikaen å fungerte så godt. Da fikk jeg en type sykehuset reserverer for vanskelige tilfeller. Det er svært viktig at sykehus har alternativ antibiotika i bakhånd, siden bakterier med antibiotikaresistens har blitt et såpass utbredt problem grunnet feilbruk mange steder.

Deretter ble jeg satt i kø for kirurgi, hvor jeg så ble lagt i fentanyl-narkose slik at jeg ikke skulle kjenne noe mens de skar bort mandlene mine. Etterpå mottok jeg nok et antibiotikum for å forebygge betennelse og blodforgiftning.

Det tok meg under to uker å bli nesten helt frist, jeg er strålende fornøyd!

Det var helt jævlig å ha en aktiv infeksjon i kroppen stort sett hele tiden. Hadde konstant feber, så vondt at jeg ikke kunne spise, og jeg ble utmattet og nedbrutt av at immunforsvaret alltid jobbet på høygir. For ikke å snakke om dårlig ånde! Fikk lite gjort i denne perioden, kan du si.

Kan også trekke fram vaksineprogrammet, som har gjort at jeg antagelig har unngått å bli en del av statistikken av en barnedødelighet på nesten 50%. Ei heller en voksen full av arr og misdannelser etter å ha vært heldig nok til å overleve flere epidemier.

Takk for at jeg slapp å bli utsatt for kopper, polio, tuberkulose, stivkrampe, meslinger, difteri, skarlagensfeber, hepatitt, kolera, smittsom hjernebetennelse, rabies, kusma, rotavirus, smittsom lungebetennelse og livmorhalskreft, med mer.

Sånt gjør det så mye enklere å være et produktivt medlem av samfunnet!