View Single Post
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Lauritz Vis innlegg
Jeg har aldri påstått at kroppen produserer endogene reoptakshemmere, men derimot endogene Serotonin-agonister, så jeg opplever det derfor som grovt urettferdig når du påstår at jeg driver med løgn.
Vis hele sitatet...
Må innrømme jeg missforsto deg her, du beskrev hvordan vitenskapen ser på problemet og hvordan de løster det med SSRI. Beklager.

Sitat av Lauritz Vis innlegg
Det var slik jeg klarte å komme meg ut av pille-helvete og jeg synes derfor det blir feil å bli motarbeidet når det eneste jeg prøver på er å hjelpe andre ut av det samme uføre som ødela store deler av mitt eget liv. Jeg har det hundre ganger bedre nå enn da jeg brukte medisiner ved bare å leve en sunn livsstil.
Vis hele sitatet...
Det du må ta inn over deg er at din opplevelse er på ingen måte noen fasit på et komplekst problem som berører mange forskjellige folk i hele verden. Du har jo i hovedsak tatt for deg depressjon ut i fra dårlig livsstil men tar ikke med depressjon som følge av f.eks traumer fra barndom e.l: I dette tilfellet er terapi en behandling som hjelper de fleste. Det største hinderet, dog, er å stole på terapeuten sin nok til å åpne seg slik at terapien er effektiv: I slike tilfeller kan medikamenter være katalysatoren som skal til for at terapien kan bli effektiv. Man kan også nevne nyere forsøk med psykoaktive stoffer som Psilocybin sopper eller MDMA assistert psykoterapi.

Depressjon er ikke noe som har en universiell løsning, det som fungerer for deg er ikke noe som fungerer for alle, noe du selv er inne på tidligere i tråden:

Sitat av Lauritz Vis innlegg
[Medisinsk behandling] hjelper selvsagt for dem som er aller lengst nede og ikke klarer å bevege seg, men de har nå engang blitt slik pga. den feile livsstilen som du beskriver, dvs. at de ligger eller sitter for lenge i ro og gjerne spiser usunn mat i tillegg. Sjokolade er f.eks en form for antidepressiva som gir motsatt effekt i ettertid, dvs at man får et enormt tungsinn dersom man spiser mye av det.
Vis hele sitatet...
Sitat av Lauritz Vis innlegg
Legene tjener selvsagt på dette ved at de tar seg betalt ved hver konsultasjon både fra pasient og subsidiært fra staten.
Vis hele sitatet...
Så legene er korrupte fordi de gjør jobben sin og foreskriver medisiner med intensjonen om å hjelpe, samt ikke foreskriver medikamenter der de ikke ser det nødvendig ut i fra utdannelse og erfaring.
Hører du ikke selv hvor tåpelig dette resonnementet er? Ordlyden din var vag og insinuerte det værste: At legemiddelselskaper bestikker leger til å foreskrive medikamenter til de som ikke trenger de, slik du fortsetter i neste sitat:

Sitat av Lauritz Vis innlegg
Det er dette leger og psykologer prøver å innbille oss for å få oss til å kjøpe det de tjener penger på. Som jeg skrev i et annet innlegg så er de nevrobiologiske mekanismene de samme hos alle med hensyn på at kroppen kan produsere endogene agonister.
Vis hele sitatet...
Igjen reduserer du et komplekst problem til noe du mener du har den universielle løsningen på, uten noen relevant medisinsk eller psykiatrisk utdannelse. En ting er vi enige om: Piller er ikke løsningen på alt.
Men, det finnes, som du selv var inne på tilfeller der medikamenter er det som skal til for å få pasienten i rett sinnstemning til å faktisk kunne forbedre seg selv, så fra mitt ståsted har du allerede innrømmet at ikke alle har utgangspunktet til å forbedre livsstilen sin for å få bedre livskvalitet.

Det du fremstår som er en person som tydeligvis har hatt det vanskelig, men du retter skylden på helsetjenesten som prøver å gjøre sitt beste for å hjelpe deg. Det er ingen "onde bakmenn" som prøver å føre mennesker inn i elendighet.
For å sitere deg selv: Så er det jo din egen feil at du hadde en livsstil som resulterte i tilstanden din. Det vi derimot er totalt uenig om, som sagt, er at legen er en ond person som bare vil lyve for å tjene penger på deg, noe som er totalt absurd i Norge: Det er slikt du kan finne i det Amerikanske helsevesenet samt kvakksalvere som påstår friske mennesker er syke og spiller på deres egen usikkerhet for å få de til å punge ut for behandling.
Sist endret av Dodecha; 4. juni 2020 kl. 18:49.