View Single Post
Trådstarter
97
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Dette er første gangen jeg hører om endogene serotonin reopptaks-hemmere og vi ser ikke lyst på påstander dratt ut av intet her på bruket. Her er listen over serotonin reopptaks-hemmere, og alle de er substanser som ikke produseres av kroppen/hjernen vår.
Du har kommet med flere påstander i denne tråden uten å bygge opp med noe som helst kilder, og denne her er vel den mest ekstravagante.

Leger får ingen andel av inntektene fra reseptbelagte legemidler, du virker å ha tatt dette fra situasjonen som har vært i USA, våre helsetjenester er ikke basert på den samme kommersielle modellen de bruker. Du ser ikke ut til å ha fått med deg mange av avisopplsagene der Fylkeslegen holder et skarpt øye på leger som skriver ut resepter slepphendt, vi er et av landene som har et mer nykternt bruk av resepter kontra endel andre vestlige land: Flere legemidler man får over disk i andre Europeiske land er enten forbudt eller reseptbelagt her.

Det er tydelig at du tar det her veldig personlig, men du kan ikke la dine egne erfaringer blinde deg for etablert vitenskap.
Så, kan du være så snill å slutte å lyve?
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri påstått at kroppen produserer endogene reoptakshemmere, men derimot endogene Serotonin-agonister, så jeg opplever det derfor som grovt urettferdig når du påstår at jeg driver med løgn.

Den som ønsker å sette seg inn i hvordan kroppen selv kan produsere Serotonin kan søke på Serotonin precursors og kroppens nevrobiologiske mekanismer er det også mulig å lese seg opp på. Det var slik jeg klarte å komme meg ut av pille-helvete og jeg synes derfor det blir feil å bli motarbeidet når det eneste jeg prøver på er å hjelpe andre ut av det samme uføre som ødela store deler av mitt eget liv. Jeg har det hundre ganger bedre nå enn da jeg brukte medisiner ved bare å leve en sunn livsstil.

Legene tjener selvsagt på dette ved at de tar seg betalt ved hver konsultasjon både fra pasient og subsidiært fra staten.

Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Jeg blir definitivt både fysisk og psykisk avhengig, det er jo uunngåelig med Valium og andre Benzoer. Det vil si, jeg merker ubehag når jeg går uten medisin for lenge eller når jeg har trappet ned eller slutta tvert.
Jeg har en god del erfaring med benzoabstinenser for å si det mildt - det er vanskelig å beskrive hvor jævlig vondt det er for hodet, og det følger også med så mange merkelige og dritkjipe fysiske abstinenssymptomer.

Hadde jeg opplevd det du opplever når du tar Benzo hadde jeg så klart latt være. Det høres jo nesten usannsynlig ut ettersom Benzo er muskelavslappende og angstdempende og det du beskriver høres helt omvendt ut. Eller snakker du om da du skulle slutte og måtte trappe ned/kutte tvert?
Hvilket Benzodiazepin brukte du? Hvilken dose? Hvor lenge?
Vis hele sitatet...
Jeg opplevde disse symptomene også når jeg brukte Valium og måtte derfor øke dosen. Etter at jeg sluttet ble det helt jævlig og jeg gikk mange år på antidepressiva og antipsykotika.
Sitat av OneofaMind Vis innlegg
Trådstarters premisser her blir litt merkelige og viser etter min mening lite innsikt i andres situasjon. Han har funnet noe som funker for han og da må drt være sånn for alle andre. Som et ledd i depresjon blir mange mer sedate og holder seg hjemme pga manglende tiltakslyst. Jeg tror de fleste deprimerte vet at frisk luft, sollys og fysisk aktivitet kan virke positivt, men å komme igang med det kan være uoverkommelig for enkelte. Man må faktisk gjøre ting som er lystbetont og, finnes mange som ikke ser gleden av å røre på kroppen og trives best innendørs desverre, vet ikke om depresjonen blir bedre om man tvinger seg til å gjøre ting man misliker selv om det og har positive helseeffekter. Kanskje samtalebehandling og antidepressiva en kortere periode er løsningen for endel av dem?
Vis hele sitatet...
De nevrobiologiske mekanismene er de samme hos alle med hensyn på at kroppen kan produsere endogene agonister.
Sitat av tearz83 Vis innlegg
Det er få medikamenter som gjør deg frisk, de behandler og demper symptomer.

Så den største jobben er det du som gjør. Vi tror at en pille fikser alt men det gjør den ikke.

Depresjon er en diagnose og ikke en mal. Medikamenter tar bort toppene og bunnene. Noen trenger ikke mer enn det, andre igjen trenger mer. Terapi i form av samtaler og trening psykisk og fysisk.

Men alt høres jo lett ut på papiret, men virkeligheten er jo at mennesket er ett uhyre komplekst system og ingen er like.

Det er vel her ting går galt vi flater ut på medisin, men utsetter hjelpen, ihvertfall når det kommer til psykisk helse. Ta deg sammen hjelper liksom ikke når du ikke vet hvordan.

Det jeg prøver å si er at det er du som gjør jobben, medisiner er bare en krykkje.
Vis hele sitatet...
Det er dette leger og psykologer prøver å innbille oss for å få oss til å kjøpe det de tjener penger på. Som jeg skrev i et annet innlegg så er de nevrobiologiske mekanismene de samme hos alle med hensyn på at kroppen kan produsere endogene agonister.