View Single Post
Sitat av Sorta.iffy Vis innlegg
Jeg er voksen og bor for meg selv, men til tider besøker jeg familien min (mamma) hvor jeg noen ganger glemmer ting/legger det igjen. Jeg har en søster som er 15 år som bor med moren min.
Søster har ønsket seg en dyr parkas som moren min ikke har hatt råd til å gi henne.

For et år siden glemte jeg igjen min parkas til 6700,- fra Woolrich.
Pengene jeg brukte på den, var penger jeg hadde fra et erstatningskrav etter seksuelt overgrep når jeg var 12 år. Dette er såre penger for meg å miste. I etterkant sier søster at "hun bare hadde lånt den, mens den var hjemme" (ergo ikke spurt om det, men bare tatt seg til rette). Jeg syns selvfølgelig det er vanskelig å si nei til henne, da hun nærmest ikke spør engang men heller tok seg til rette; så jeg svarer at hun gjerne må låne den, forutsett at hun tar veldig godt vare på den. Det som er trist her er at jeg fortalte hun hva slags penger jeg hadde brukt på denne jakken.

Tiden går og hun lover at hun skal ta med jakken til meg når hun besøker meg. Dette skjer jo ikke, selv etter andre besøk ila året. Jeg kommer så hjem nå rundt julaften for å finne ut at hun har revet opp halve siden av jakken etter å ha vært ute med venner og den er nå ubrukelig. (mest sannsynlig på fjortisfylla) Jeg blir sykt lei meg selvfølgelig med tanke på at denne jakken kunne vart i hvertfall 2 sesonger til grunnet kvaliteten.

Moren min har ikke så mye penger at hun bare kan erstatte dette, og søsteren min er 15. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for å få dette ordnet opp(?) Jeg ser for meg bitterheten jeg kommer til å ha når jeg kjøper julegaver/bursdagsgaver for søsteren min. Ikke nok med det, men jeg kjenner jeg bærer personlig nag i og med at hun tar seg til rette, men ikke respekterer dyre gjenstander som ikke er hennes. Dette gjelder også min mor sine ting.

Hva kan jeg gjøre? Hvordan bør jeg gå frem?


Moren min og jeg har diskutert litt og kommet fram til at hun bør erstatte den (jobbe for penger av mamma), for å lære seg ansvar. Hun har tendenser til å beskytte vennene sine som har ødelagt ting (med vilje) i huset, så jeg tenker at om hun har venner som med henne har bidratt til å ødelegge jakken, lærer hun at hun ikke kan beskytte folk (eller henge med sånne folk), fordi det bare går utover deg selv. De ville også prøve å ta den til en skredder, men selve sømmen er ikke ødelagt, det er stoffet.

Men hvordan går jeg fram? Jeg selv er nevrotisk som faen, og angsten min stopper meg fra å si det jeg ønsker - i frykt for å ødelegge relasjoner.
Vis hele sitatet...
Først må jeg bare si at det er helt naturlig at søsken tar ting av hverandre uten å spørre. Dette er ikke en bitchy venninne, men faktisk søsteren din. Selvom jeg skjønner frusterasjonen din, fordi en skal spørre før mann låner ting.

Jeg vil ikke si at hvor pengene kom fra har noe å si i det heletatt mye penger er det uansett. Du kan ikke spille på følelsene til din 15 år gamle søster på den måten spør du meg. Selvfølgelig bør hun ha dårlig samvittighet og helt klart erstatte den, men hun kan ikke noe for at du ble seksuelt overfalt. Sånne hendelser er helt forferdelig og jeg sier absolutt ikke at det din skyld heller! Ikke misforstå meg, jeg bare tenker at det er noe søsteren din ikke skal trenge å føle på.

Vær ærlig og si på en saklig måte hvordan du føler det.
- Det er mye penger som du ikke bare kan slenge inn i en ny jakke (uavhengig av hvor pengene kommer fra)
- Hjelpe henne å få seg en deltidsjobb (butikk O.L)