Tråd: Poker
View Single Post
Sitat av Cikey Vis innlegg
Du tar feil, en aa mot kk gir i utgangspunktet to outs, og er altså mer badbeat enn en random tre outer på floppen. Men du kan selvsagt kalle det hva du vil, for meg handler badbeat om statistisk vinnersjanse, ikke om når pengene kommer på...
Vis hele sitatet...
Vel, de to Hold'em-kalkulatorene jeg har prøvd, er uenig med deg.

[As Ad] Win 82.36 % Draw 0.54 %
[Ks Kd] Win 17.09 % Draw 0.54 %
Så selv om KK er i samme suit som AA, så har likevel KK over 17% sjanse for å slå AA preflop.

Her er en random 3-outer på flop:
Board [9s 6d 3c]
[Ad Kh] Win 12.73 %
[Ks Kc] Win 87.27 %


Worst-case-scenarioet du nevner med AA mot AK er faktisk ikke så hakkande langt unna det heller.

[Ad Kd] Win 11.51% Draw 1.26 %
[As Ah] Win 87.23 % Draw 1.26 %


Du ser at det faktisk er MINDRE sjanse for å slå AKs med AA preflop, enn at man taper når motstanderen trenger en 3-outer på flop.

Her er det verst tenkelige preflop-scenarioet det er mulig å konstruere, med suitdominert konge.
[As Ah] Win 92.80 % Draw 1.35 %
[Ac Ks] Win 5.86 % Draw 1.35 %

Altså vil man faktisk i oftere enn 1 av 14 tilfeller ikke vinne med AA i denne situasjonen. Jeg vil likevel føye meg til å være enig i at denne er stygg.

Jeg vil forøvrig at du omformulerer denne:
for meg handler badbeat om statistisk vinnersjanse, ikke om når pengene kommer på...
for det du skrev her, vet jeg at du er for god til å mene. ALT handler om når pengene kommer på. Hvis du limper inn med AA, og jeg får checke min 72o, floppen kommer 222 og vi ender all-in. Jeg nekter å tro at en rutinert spiller som deg kaller dette en bad beat. Greit at du ikke ville spilt aces på denne måten, men det er heller ikke poenget. Det går selvfølgelig på statistisk vinnersjanse, men først NÅR PENGENE KOMMER PÅ. Jeg husker enda den verste beaten jeg har tatt, som forøvrig er den verste som er mulig å konstruere i Texas Hold'em:

Sitter på AA, floppen er A93 rainbow. Motspiller snakker først, og instant-fyrer all-in. Jeg caller naturligvis, og motstander flipper over QQ. Turn kommer Q og river bringer den siste Qen. Her har jeg 99.90 % sjanse for å vinne, mens motstander har 0.10 % sjanse for å vinne. Nå var denne hånden såpass "hissig", og mot en så aggressiv spiller, at denne nok var dømt til å ende all-in helt fra børjan av, men likevel. Vil du sidestille dette med en standard AA vs QQ AIpre (som JEG ikke mener er en badbeat)?

Når en hånd utspiller seg slik at bordet bringer kort som gjør de dominerte hole-kortene til vinnerkort, så er det en del av gamet. Det er først når kortene flippes over at ting overlates til tilfeldighetene. Mener du virkelig at tidspunktet pengene kommer på, ikke har noe å si for om det er en badbeat eller ikke? For i så fall betyr det at du mener felleskortene ikke har en dritt å si, det er hole-cards vs hole-cards hele veien, og that's it..?

Edit: I denne posten brukte jeg forøvrig denne kalkulatoren for å regne ut prosentene.
Sist endret av Realist1; 6. januar 2012 kl. 01:23.