View Single Post
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av t96r8 Vis innlegg
Er det den siste eller nest siste posten du refererer til?
Vis hele sitatet...
Siste posten.

Sitat av Skrotnisse1 Vis innlegg
Takk for hjelpen Dodecha, men hva med dette nærbildet av de små? Sier det deg noe? De var tydelig klebrete på hatten og noe transparente. De fikk også en blåtone p stilken. Kan flein dele base? Altså to stilker fra ett punkt? Hadde varet incessant å lære seg å identifisere unge eksemplar.

https://imma.gr/75681x98e91



Synes de ligner veldig 9 og 10 som Pob31 la ut.
Vis hele sitatet...
Ja, man kan se om flere stilker kommer fra samme mycelium/punkt og være sikker på at det er samme type sopp.

Bildet sier meg ikke noe mer desverre, sopper kan være helt lik når de er så små så det er umulig med mindre man lærer seg identifisering av mikroskopiske prøver av vev og sporer.

Sitat av Pob31 Vis innlegg
Takk så mye for svar Dodecha!
Lurte egentlig bare litt på hva som skilte ut 18 og 19? Fasongen på hatten? En del av soppene har også utviklet blå merker under tørking, er dette godt nok kjennetegn for flein?
Vis hele sitatet...

Det er noe med teksturen på de og siden jeg ikke kan se skivene så kan jeg ikke gå god for de.

Dette med blåning av soppen er et fenomen som rapporteres i psilocybin-holdig sopp, men det er ikke noen sikker form for identifisering. Jeg personlig har aldri brukt det som noe indikasjon, du ser jo de fleste fleinsoppen som er bilder av her ikke har noe blått i seg.