View Single Post
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Det er ingen mennesker i verden som kan lese en roman for deg på ti minutter. Her, hovedpersonen i denne reklamen er berømt for å kunne snakke med over fem hundre ord i minuttet, og det er det neppe særlig mange andre i verden som kan tangere. Noen skarp definisjon av ordet 'roman' er det selvsagt vanskelig å få alle til å enes om, men en viss lengde må verket ha hvis det skal fortjene den betegnelsen. Skal vi si fra en førti-femti tusen ord og opp? Selv en av verdens raskeste hurtigopplesere ville altså brukt et sted mellom en og to timer på en kort roman.
Vis hele sitatet...
Sitat av *pi Vis innlegg
For å oppleve litteraturen må du nødvendigvis tyde ordene.

Hvis du kaller det å lese en roman på 10 min for "saktelesning" så tenker jeg at tyding av ord kanskje er noe du burde jobbe litt mer med.
Vis hele sitatet...

Humor er visst ikke deres sterke side ...

Joa, men det er en stund siden dere aktivt har tydet sansekomplekset foran dere som "bok", er det ikke?

Lesing skal som alt annet læres (og mange lærer det ikke) men jeg benytter meg selvfølgelig ikke av noen "metode". Innlegget mitt er en kommentar til mentaliteten som kommer til uttrykk i denne tråden - som jo er veldig moderne (jf. også hvordan folk i dag forveksler tenkning med googling).